5 Νοεμβρίου 2011

SOLAR IMPULSE Η' ΑΛΛΙΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΣΤΑ ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ PopUp Press 
http://www.popuppress.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=424:solar-impulse-&catid=118:2010-07-22-12-44-24&Itemid=175
 


Πολλά από αυτά που στη σύγχρονη κοινωνία αποκαλούμε «επιτεύγματα του ανθρώπου» έχουν γυρίσει εναντίον του, απειλώντας τη βιωσιμότητα του στον πλανήτη Γη.


Υπάρχουν όμως και ιδέες, όπως το Solar Impulse, που αξιοποιούν τις δυνατότητες που μας παρέχει η φύση χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον μας.Μοιάζει με ανεμοπλάνο. Αλλά δεν είναι. Είναι το πρώτο αεροσκάφος που κινείται με ηλιακή ενέργεια αποκλειστικά και κατάφερε να πετάξει επί 26 ώρες, ακόμη και τη νύχτα, αφού δεν προσγειώθηκε αλλά κατέφερε να αξιοποιήσει την ενέργεια που είχε «μαζέψει» καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ένας χρόνος μελέτης, τέσσερα χρόνια σχεδιασμού, δύο χρόνια για την κατασκευή και ένας χρόνος δοκιμών χρειάστηκαν προτού μπορέσει HB-SIA να καταφέρει το στόχο του:  την ηλιακά  τροφοδοτημένη πτήσης και τη νύχτα. Στην τελευταία του δοκιμή το S.I. συμπλήρωσε συνολικά  26 ώρες, 10 λεπτά, 19 δευτερόλεπτα στον αέρα και μάλιστα κατάφερε να έχει κατά την προσγείωση, πλεόνασμα 4 ολόκληρων ωρών ενέργειας. Οι εμπειρίες από τις πτήσεις του πρωτοτύπου ενσωματώνονται τώρα στην ανάπτυξη ενός δεύτερου αεροπλάνου, HB-SIB, το οποίο θα προσπαθήσει να πετάξει γύρω από τον πλανήτη μας το 2014.Η ομάδα του Solar Impulse ξεκίνησε την προσπάθειά της το 2003. Στόχος της να γραφτούν νέες σελίδες στην ιστορία των πτήσεων χωρίς τη χρήση ορυκτών καυσίμων, κάτι που πέτυχε.  Το αεροσκάφος κατάφερε να έχει μηδενικές  ρυπογόνους εκπομπές και να βασιστεί μόνο στην ισχύ της ηλιακής δύναμης, προκειμένου να καταφέρει μια από τις μεγαλύτερες νίκες του παγκόσμιου «πράσινου» στρατοπέδου.
Για να κατασκευάσεις ένα αεροσκάφος που θα καταφέρει να πετάξει αυτόνομα την ημέρα αλλά και κατά τη διάρκεια της νύχτας, ήταν μια τεράστια πρόκληση που απαίτησε τη βελτιστοποίηση των νέων ειδών τεχνολογίας και μιας δραστικής μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας. Στο project συνεργάστηκαν 70 μηχανικοί και 100 τεχνικοί σύμβουλοι, οι οποίοι και κατάφεραν να παράγουν καινοτόμες αεροναυτικές λύσεις. Αν και δεν μιλάμε για το πρώτο ηλιακό πρόγραμμα αεροσκαφών, το Solar Impulse είναι χωρίς αμφιβολία το πιο φιλόδοξο. 
Πρώτο στοίχημα: η βραδινή πτήση! 
Το να πετάς ημέρα με τη βοήθεια του ήλιου, φαινόταν κάτι μάλλον απλό και που είχε γίνει και παλαιότερα. Τη νύχτα όμως;  Το μέγεθος από την επιτυχία ενός τέτοιου επιτεύγματος περιγράφονται με ακρίβεια στα λόγια του Bertrand Piccard's, της ομάδας του S.I. : «Οι σημερινές τεχνολογίες - εάν μόνο οι κυβερνήσεις είχαν το θάρρος να τις προαγάγουν σε μια ογκώδη κλίμακα - θα μας επέτρεπαν να μειώσουμε την εξάρτησή μας σημαντικά από τον ορυκτό πλούτο του πλανήτη. Έτσι δεν θα ήταν νικητής μόνο το περιβάλλον. Θα σήμαινε και δημιουργία θέσεων εργασίας…»Η επιτυχημένη δοκιμή του αεροπλάνου που ακολούθησε, κατάφερε να τραβήξει την προσοχή των πολυάριθμων πολιτικών ιθυνόντων και  κοινοβουλευτικών επιτροπών. Όλοι αυτοί έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για να χρησιμοποιήσουν το Solar Impulse ως παράδειγμα, προκειμένου να ενθαρρυνθούν πιο φιλόδοξες πολιτικές για την ενέργεια και το περιβάλλον. 
H ομάδα πίσω από το Solar Impulse 
Δύο άνθρωποι, οπαδοί της πρωτοπορίας και της καινοτομίας. O Bertrand Piccard, Δρ. Ψυχιατρικής και αεροπόρος, ο οποίος και έκανε την πρώτη – χωρίς στάση  - πτήση γύρω από τον πλανήτη με αερόστατο, είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας. Μαζί του ο AndreBorschberg, μηχανικός αλλά και εκπαιδευμένος πιλότος μαχητικών αεροσκαφών, o οποίος είναι και ο Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας.  
Με άνοιγμα φτερών όσο ενός Airbus! 
Mε άνοιγμα φτερών πάνω από 63 μέτρα μέρα, μήκος 21, ύψος 6,4 μέτρα και βάρος μόλις 1.600 κιλά, η δυνατότητα για ελιγμούς, η σωστή λειτουργία και η παροχή της ισχύος, ήταν από την αρχή ένα ακόμη στοίχημα για τους μηχανικούς του Solar Impulse. Σε όλο το μήκος των τεράστιων φτερών, υπάρχουν κυψέλες συλλογής ηλιακής ενέργειας. Η μέση ταχύτητα που επιτυγχάνει εν πτήση το S.I. είναι 70 χλμ./ώρα  ενώ η ταχύτητα απογείωσης τα 44 χλμ/ώρα.  Το μέγιστο ύψος που μπορεί να φθάσει είναι τα 8.500 μέτρα. Πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα 200 τμ. των ηλιακών πάνελ που είναι τοποθετημένα στα φτερά καταφέρνουν να συγκεντρώσουν (κατά μέσο όρο) σε μία ημέρα, περίπου 6KV, κάτι που μεταφράζεται σε ισχύ μόλις 8 ίππων για τις 4 μηχανές του Solar Impule. Δηλαδή, σχεδόν την ισχύ που είχε το πρώτο αεροπλάνο που πέταξε ποτέ, των αδερφών Wright το 1903! Και με αυτή την ενέργεια κατάφερε το S.I. να πετάξει μέρα και νύχτα για 26 ώρες… 
Το Solar Impulse απέδειξε ότι: 
  1. Η χρήση ορυκτών καυσίμων δεν είναι αναπόφευκτη. Κοινώς μπορούμε και χωρίς αυτά!
  2. Η ηλιακή ενέργεια, αν συνδυαστεί με την υψηλή τεχνολογία, μπορεί να επιτύχει πράγματα που μέχρι σήμερα έμοιαζαν αδύνατα.
  3. Eίναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα απλό αεροπλάνο: είναι μια «δήλωση» ότι μπορούμε να καταφέρουμε να κάνουμε μεγάλη οικονομία στη χρήση της ενέργειας, προς όφελος μάλιστα του ίδιου του ανθρώπου και του πλανήτη που κατοικεί.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

back to top