29 Ιουνίου 2012

ΑΛΕΞ. ΜΠΑΛΤΑΣ, ΟΡΑΤΙΟΥ ΩΔΕΣ (Η-ΒΙΒΛΙΟ)


BOGOMOLOV, ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΦΙΛΟΦΟΦΙΑΣ (ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΡΩΜΗ). (Η-ΒΙΒΛΙΟ)

ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, OTTO KELLER, ΕΚΔ. ΛΕΙΨΙΑΣ (Η-ΒΙΒΛΙΟ)


ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ - ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΡΕΤΑΙ, ΠΛΑΤΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ (εκδ. ΖΗΤΡΟΣ, η-βιβλίο)


ΕΠΙΤΟΜΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ - ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (η-βιβλίο)


27 Ιουνίου 2012

Αυτισμός: ο βακτηριακός ελπιδοφόρος δρόμος;



Ανακαλύφθηκε γενετικός μηχανισμός που μπορεί να εξηγεί την αιτία του αυτισμού

Αμερικανοί ερευνητές ανακάλυψαν ένα γενετικό μηχανισμό ο οποίος θα μπορούσε να εξηγήσει τη διαταραχή του αυτισμού, τροποποιώντας γενετικά ποντίκια τα οποία στη συνέχεια παρουσίασαν συμπτώματα που μοιάζουν με αυτά των αυτιστικών παιδιών, σύμφωνα με εργασίες τους που δημοσιεύονται στα Χρονικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), στο τεύχος 3ης έως 7ης Οκτωβρίου.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ


Μετά το 12ο π.Χ. οι Έλληνες της μυκηναϊκής περιόδου περιέπεσαν σε τετρακόσια χρόνια έλλειψης γραφής σε καθεστώς παρακμής. Αυτά τα τετρακόσια χρόνια λέγονται σκοτεινοί αιώνες. Κατά τη διάρκεια αυτών των τετρακοσίων χρόνων διατήρησαν την προφορική τους γλώσσα, όπως καταμαρτυρεί ο Πλάτων, ο μοναδικός εξ Ελλήνων συγγραφεύς στον Κριτία, την οποία βεβαίως έγραφαν στη μυκηναϊκή περίοδο στη γραμμική Β΄, θέμα που δεν μπορούσε να γνωρίζει ο Πλάτων.

Ωστόσο, τονίζει ο κ. Παπαμαρινόπουλος, όταν οι Φοίνικες ήλθαν σε επαφή μαζί τους κάπου στην Κύπρο τον 9ο αιώνα π.Χ., άρχισε μια σταδιακή χρήση των αρχικών συμβόλων των Φοινίκων με μοναδικό τρόπο, ο οποίος είχε συγκλονιστικές συνέπειες για την εξέλιξη της ανθρωπότητας.

HELLENIC QUEST: Η Ελληνική γλώσσα γίνεται παγκόσμιο «εργαλείο»


Είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον και τονωτικό για το ηθικό μας, αλλά και για να αναλογιστούμε ίσως οτι είναι εξαιρετικά σημαντικό, όποια θέση κι αν κατέχουμε, να αγαπάμε και να καλλιεργούμε αυτή τη γλώσσα στην οποία ίσως και να χρωστάμε όλη μας την ύπαρξη.
Προς το τέλος είναι που αποκτά ενδιαφέρον…
Hellenic Quest λέγεται ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής εκμάθησης της Ελληνικής που το CNN άρχισε να διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους.

HELLENIC QUEST: Η ελληνική γλώσσα γίνεται παγκόσμιο «εργαλείο»




Υπάρχουν και καλά νέα μέσα στην ελληνική καταχνιά. Η ελληνική γλώσσα γίνεται πλέον μια παγκόσμια γλώσσα, κυρίως μέσω του διαδικτύου – για να συνεννοούνται καλύτερα και με μεγαλύτερο πλούτο οι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο.

ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΡΑΠΕΥΟΥΝ ΤΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ!


Την ωφέλεια που προκύπτει για τη διαμόρφωση και τη σωστή χρήση του εγκεφάλου αναγνωρίζουν ξένοι καθηγητές (οι Έλληνες αγνοούνται), οι οποίοι προτείνουν τη συστηματική διδασκαλία της γλώσσας σαν θεραπεία σε δυσλεκτικά παιδιά, ενώ εδώ τείνουν να εξαφανιστούν ολοκληρωτικά από την εκπαίδευσή μας.

Η επίδραση του ελληνικού αλφαβήτου στον εγκέφαλο


Τα φωνήεντα στο αλφάβητο όχι μόνο "δονούν” συγκεκριμένες περιοχές του ανθρώπινου εγκεφάλου αλλά "μεταφράζονται” σε ήχους και αριθμούς.

ΑΠΟΛΙΘΩΜΕΝΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ


Ανακαλύφθηκε ένα ζευγάρι χελώνες που πέθαναν ενώ έκαναν...σεξ πριν από 47 εκατομμύρια έτη

ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ


Iταλοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν δύο σκελετούς που θάφτηκαν αγκαλιασμένοι πριν από περίπου 5.000 έως 6.000 χρόνια, κατά την ύστερη νεολιθική περίοδο.

25 Ιουνίου 2012

Η ΛΥΡΙΚΗ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ

Η Εθνική Λυρική Σκηνή στο ΜΕΤΡΟ του Συντάγματος με αφορμή την Ευρωπαϊκή Hμέρα της Μουσικής

Με ένα μικρό μουσικό δρώμενο γιόρτασαν η Εθνική Λυρική Σκηνή (Ε.Λ.Σ.) και η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ.Α.Ε.) την Ευρωπαϊκή Ημέρα της Μουσικής, στο Σταθμό του Μετρό «Σύνταγμα», σηματοδοτώντας την έναρξη της μεταξύ τους συνεργασίας. Ξεκινώντας μια σειρά καλλιτεχνικών δρώμενων στους χώρους της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., παρουσιάστηκε από την Ε.Λ.Σ. την Πέμπτη 21 Ιουνίου στις 12 το μεσημέρι, μια μικρή λυρική συναυλία - έκπληξη για τους ανυποψίαστους επιβάτες του ΜΕΤΡΟ.
Ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης, η σοπράνο Τσέλια Κοστέα, ο τενόρος Δημήτρης Πακσόγλου και μέλη της χορωδίας της Ε.Λ.Σ. ερμήνευσαν τρία διάσημα αποσπάσματα από όπερες, ενθουσιάζοντας το κοινό. Στο πιάνο τους συνόδευσε ο Φρίξος Μόρτζος.
Ο Διονύσης Σούρμπης ξεκίνησε ερμηνεύοντας υπέροχα τη δημοφιλέστατη Άρια του Κουρέα (Largo al Factotum) από τον Κουρέα της Σεβίλλης του Ροσσίνι.
Η Τσέλια Κοστέα εντυπωσίασε με την ερμηνεία της στη διάσημη Άρια των κοσμημάτων (Air de bijoux) από την όπερα Φάουστ του Γκουνό.
Ο Δημήτρης Πακσόγλου με την Τσέλια Κοστέα και τη χορωδία ερμήνευσαν το χορωδιακό Libiamo από την Τραβιάτα του Βέρντι. Στη χορωδία συμμετείχε και το εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. κα Δέσποινα Πολίτου.

Ήταν μια μικρή λυρική συναυλία έκπληξη για τους επιβάτες, που έτυχε να βρεθούν στο σταθμό του Συντάγματος τη συγκεκριμένη μέρα και ώρα, οι οποίοι καταχειροκρότησαν τους καλλιτέχνες της Λυρικής και την πρωτοβουλία της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. Στόχος της εκδήλωσης αυτής, ήταν να κάνει τους ανθρώπους, που βρέθηκαν εκεί, να ξεχάσουν για λίγο τα προβλήματα τους με τη δύναμη της μουσικής. Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει την εξωστρεφή της πολιτική, με στόχο να συναντήσει ένα νέο κοινό σε χώρους απρόσμενους. Στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής, θα ακολουθήσουν και άλλες από κοινού δράσεις στους χώρους των μέσων σταθερής τροχιάς.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

23 Ιουνίου 2012

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ - ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ. ΣΩΚΡΑΤΗΣ


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ - ΠΩΣ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕ ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

Σπάστε τη σιωπή για τους επιζώντες αυτόχειρες

Ακόμα κι όταν η ζωή μας δείχνει μια χαρά απέξω, μέσα μπορεί να υπάρχει κλειδωμένος ένας κόσμος βουβού μαρτυρίου, που οδηγεί ορισμένους στην απόφαση να τερματίσουν τη ζωή τους. Ο Τζ. Ντ. Σραμ μας ζητά να σπάσουμε τη σιωπή που περιβάλλει την αυτοκτονία και την απόπειρα αυτοκτονίας και να δημιουργήσουμε υπηρεσίες, που είναι τόσο αναγκαίες, για να βοηθήσουν τους ανθρώπους που διεκδικούν ξανά τη ζωή τους αφού ξέφυγαν από το θάνατο.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

Επιβιώνοντας από ένα δώρο

Η Στέισι Κρέιμερ παρουσιάζει μία τρίλεπτη, προσωπική, συγκινητική παραβολή για το πως μία ανεπιθύμητη εμπειρία - τρομακτική, τραυματική, δαπανηρή - μπορεί να αναδειχθεί σε ένα πολύτιμο δώρο.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

Το ατύχημα που άλλαξε τη ζωή μου!

Ο Ric Elias είχε μία θέση στην πρώτη σειρά της πτήσης 1549, του αεροπλάνου που έκανε αναγκαστική προσγείωση στον ποταμό Χάτσον της Νέας Υόρκης τον Ιανουάριο του 2009. Τι πέρασε από το μυαλό του όταν το καταδικασμένο αεροπλάνο έπεφτε; Στο TED λέει δημόσια την ιστορία του για πρώτη φορά.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

Λιγότερα πράγματα, περισσότερη ευτυχία

Ο συγγραφέας και σχεδιαστής Γκρέιαμ Χιλ ρωτά: Μπορεί η κατοχή λιγότερων πραγμάτων σε μικρότερους χώρους να οδηγήσει σε περισσότερη ευτυχία; Προσφέρει επιχειρήματα υπέρ της χρήσης λιγότερου χώρου και παραθέτει τρεις κανόνες για να απλοποιήσετε τις ζωές σας.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:

22 Ιουνίου 2012

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ: ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ Η απούσα παρουσία του σώματος στις κοινωνικές επιστήμες

Εκδηλώσεις Δομών ΟΚΑΝΑ για την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών


ΠΑΓΩΜΕΝΟΣ ΒΟΡΕΙΟΣ ΠΟΛΟΣ [ΕΙΚΟΝΑ]



Να πώς φαίνεται η Γη όταν την κοιτάς από πάνω. Η παραπάνω φωτογραφία δείχνει Ανταρκτική, Ευρώπη και Ασία και έχει τραβηχτεί από το δορυφόρο της NASA, Suomi NPP, που εκτελεί κυκλική τροχιά γύρω από τον πλανήτη 14 φορές την ημέρα, τραβώντας φωτογραφίες απ’ όλη την επιφάνειά του. Είναι αυτός που ευθύνεται και για την ωραιότερη HD φωτογραφία της Γης, που τραβήχτηκε τον Ιανουάριο. Μπορείς την δεις εδώ σε τεράστιο μέγεθος.
(via)
ΠΗΓΗ

ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ ΣΤΗΝ ΑΡΚΤΙΚΗ [ΕΙΚΟΝΑ]

Suset in the Arctic

Ολονυχτία με τους 10.000 στίχους του Ερωτόκριτου στην Κρήτη


Για πρώτη φορά στα 400 χρόνια από τη συγγραφή του θα παρουσιαστεί σε ολονυχτία - πολυθέαμα στην Κρήτη ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου στο σύνολο των 10.000 στίχων του!
Την καλλιτεχνική ολονυχτία μνήμης στον Κρητικό ποιητή Βιτσέντζο Κορνάρο και στο έργο του ανακοίνωσαν την Τετάρτη στο Ηράκλειο τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής, τα οποία ήδη προετοιμάζουν το «στήσιμό» της, που θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου στο δημοτικό διαμέρισμα Βάμου Αποκορώνου Χανίων.
«Το κορυφαίο αυτό έμμετρο ερωτικό μυθιστόρημα ευελπιστούμε να αποτελέσει κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός και σημείο αναφοράς, όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά να υπερβεί και τα όρια της χώρας. Στην καλλιτεχνική ολονυχτία θα είναι παρόντες χιλιάδες συμπατριώτες μας αλλά και ξένοι», δήλωσε ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής και πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Βάμος, Γιώργος Χατζηδάκης. Ωστόσο, τη σκηνοθετική παρουσία της εκδήλωσης ? πολυθέαμα έχει αναλάβει ο γνωστός Κρητικός σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρωνίτης, ο οποίος σε δηλώσεις του έδωσε μία «πρόγευση» της σκέψης του. «Περισσότερα από 200 άτομα, σε 10 εξέδρες, τραγουδιστές, μουσικοί, συνθέτες, ηθοποιοί, αφηγητές, χορευτές, εικαστικοί, φιλότεχνοι, πολίτες, αγρότες, κτηνοτρόφοι θα πάρουν μέρος σε αυτή τη μοναδική βραδιά, σε ένα πολυθέαμα σύμπραξης όλων των τεχνών και σε μια αλληλουχία μοναδική, εν είδει πνευματικής σκυταλοδρομίας».
Η καλλιτεχνική ολονυχτία για τον Ερωτόκριτο θα γίνει με συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης και η είσοδος θα είναι δωρεάν σε όλους. «Το εγχείρημα της καλλιτεχνικής ? αφηγηματικής αναπαράστασης του αθάνατου έργου του ποιητή μας Βιτσέντζου Κορνάρου «Ερωτόκριτος» προσδίδει μοναδικότητα και πρωτοτυπία. Θα είναι ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός για την Κρήτη με πανελλήνιο ενδιαφέρον και διεθνή απήχηση», δήλωσε ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης.
Παράλληλα, ο περιφερειάρχης δήλωσε ότι η Περιφέρεια Κρήτης θα στηρίξει με κάθε τρόπο την προσπάθεια της οργανωτικής επιτροπής, καθώς η σημαντική αυτή εκδήλωση με την ελεύθερη είσοδο θα αποτελέσει πόλο έλξης και θα συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κόσμου και στην περαιτέρω προβολή της Κρήτης.
Μανόλης Κοκολάκης

ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟ ΚΑΙ ΚΕΝΟΤΟΜΟ ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΥΦΛΟΥΣ

H συνάντηση της ανθρώπινης ευαισθησίας με την επιστήμη. Της ευρηματικότητας με τη καινοτομία. Ειδικό πρόγραμμα απεικόνισης του ουρανού, Πλανητάριο, για τους συνανθρώπους μας που έχουν πρόβλημα όρασης και δεν μπορούν να γευθούν τη χαρά τη παρατήρησης των θαυμάτων του Ουρανού. Δημιουργήθηκε από το Ισπανικό team στα πλαίσια του IYA 2009 (“Astronomical Activities for People with Special Needs”). Η συνεργασία του Πανεπιστημιακού Αστεροσκοπείου της Valencia με τους Astronomers Without Borders προωθεί το πρόγραμμα αυτό και σε άλλα πεδία. Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 25-30 λεπτά, με τρεις συνιστώσες: οπτική προβολή, ένα ειδικό soundtrack, και απτικά υποστήριξη. Η προβολή είναι απλά ένα πεδίο αστέρων, μπορεί να είναι στατική ή δυναμική, ανάλογα με τον τύπο του πλανητάριου. Το soundtrack περιλαμβάνει ηχητικά εφέ και αφήγηση γεγονότων, το οποίο εξηγεί τις προβαλλόμενες εικόνες. Επιπλέον, κάθε μέλος του κοινού κατέχει μια ανάγλυφη ημι-σφαίρα που βοηθά με το συνδυασμό της αφήγησης και της αφής, περισσότερο αποτελεσματικά να κατανοήσει τον Ουρανό. Απτικές ημι-σφαίρες υπάρχει η δυνατότητα να τις “κατεβάσει” κάποιος (τρισδιάστατα μοντέλα), από το πανεπιστημιακό Αστεροσκοπείο της Valencia, και να τις εκτυπώσει. Πρέπει να γίνει μετάφραση της αφήγησης από τα ισπανικά στις γλώσσα του χρήστη. Οι Astronomers Without Borders εργάζονται ώστε να μεταφερθεί η παράσταση στα Αγγλικά και σε άλλες γλώσσες, Όσοι ενδιαφέρονται για περισσότερες πληροφορίες ή να αποκτήσουν το πρόγραμμα μπορούν να απευθυνθούν στο link που ακολουθεί : The Sky in Your Hands - Planetarium Show for Visually Impaired. Eίναι περιττό να σημειώσουμε ότι μια ανάλογη πρωτοβουλία από τα Πλανητάρια της χώρας μας θα ήταν κάτι παραπάνω από επιθυμητή και επαινετή.-

Πηγή 1: http://www.astronomerswithoutborders.org/.
Πηγή 2:  http://orionamateurobservatory.blogspot.gr/2012/03/blog-post_4826.html

Παγκόσμια πρώτη για τα δίκτυα των κβάντων


Ανοίγει ο δρόμος για κβαντικά δίκτυα, με ανυπολόγιστες δυνατότητες...Ανοίγει ο δρόμος για κβαντικά δίκτυα, με ανυπολόγιστες δυνατότητες... © Max Planck Institute
Το μέλλον των δικτύων μοιάζει… κβαντικό. Γερμανοί ερευνητές έκαναν το αρχικό και πολύ σημαντικό βήμα για τη δημιουργία του πρώτου στον κόσμο κβαντικού δικτύου τηλεπικοινωνιών. Οι επιστήμονες κατάφεραν να συνδέσουν δύο άτομα, που απείχαν μερικές δεκάδες μέτρα μεταξύ τους και πιστεύουν ότι μπορούν μελλοντικά να κατασκευάσουν ένα πλήρες κβαντικό δίκτυο, συνδυάζοντας πολλές τέτοιες επιμέρους κβαντικές συνδέσεις.
Εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, οι φυσικοί αναπτύσσουν σιγά-σιγά κβαντομηχανικές μεθόδους, που τους επιτρέπουν να μεταδώσουν κρυπτογραφημένα μηνύματα, που θα είναι δύσκολο έως αδύνατο να αποκωδικοποιηθούν. Όμως, ποτέ ως τώρα δεν έχουν δημιουργήσει ένα αληθινό κβαντικό δίκτυο, το αντίστοιχο ενός συμβατικού τηλεπικοινωνιακού δικτύου, όπου επιτυγχάνεται η μετάδοση κρυπτογραφημένων μηνυμάτων ανάμεσα σε δύο κόμβους του δικτύου.
Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Κβαντικής Οπτικής Μαξ Πλανκ, με επικεφαλής τον καθηγητή Γκέρχαρντ Ρέμπε, επικεφαλής του τμήματος Κβαντοδυναμικής, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», κατάφεραν για πρώτη φορά να συνδέσουν δύο κόμβους, που αποτελούνται από ένα μόνο άτομο του στοιχείου ρουβιδίου ο καθένας. Οι δύο κόμβοι βρίσκονταν σε δύο επιστημονικά εργαστήρια, που απείχαν 21 μέτρα μεταξύ τους, και οι επιστήμονες κατόρθωσαν να στείλουν, να λάβουν και να αποθηκεύσουν κβαντική πληροφορία, μέσω ενός καλωδίου οπτικής ίνας μήκους 60 μέτρων, το οποίο μετέφερε μέσω ενός μοναδικού φωτονίου την πληροφορία από τον ένα κόμβο στον άλλο.
Το δίκτυο είναι ακόμα στοιχειώδες, αφού αποτελείται μόνο από δύο κόμβους, όμως, σύμφωνα με τους γερμανούς επιστήμονες, μπορεί να διευρυνθεί σταδιακά και να τελειοποιηθεί, αποτελώντας τη βάση για ένα νέου τύπου τηλεπικοινωνιακό «κανάλι» μετάδοσης κβαντικών πληροφοριών. Όπως δήλωσαν, κατά κανένα τρόπο το δίκτυο δεν περιορίζεται στην απόσταση των 21 μέτρων, που έτυχε να απέχουν τα δύο εργαστήριά τους.
Ακόμα, οι γερμανοί ερευνητές χρησιμοποίησαν το κβαντικό μίνι - δίκτυό τους για να πετύχουν «κβαντικό εναγκαλισμό» ανάμεσα στους δύο κόμβους - άτομα. Πρόκειται για το μυστηριώδες φαινόμενο κατά το οποίο οι ιδιότητες, ή τα χαρακτηριστικά, ενός αντικειμένου (ατόμου, ηλεκτρονίου, φωτονίου κ.α.) εμφανίζονται αυτομάτως και σε ένα άλλο αντίστοιχο σε απόσταση, χωρίς να έχει μεσολαβήσει επικοινωνία μεταξύ τους. Ήταν η πρώτη φορά που επιτεύχθηκε «εναγκαλισμός» ανάμεσα σε τόσο μεγάλα σωματίδια, όπως είπαν οι ερευνητές, γεγονός πουανοίγει το δρόμο για «τηλεμεταφορά» της κβαντικής πληροφορίας στο μέλλον.


ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: "Μια τεράστια, απίθανη συλλογή από σελιδοδείκτες"

  

Σήμερα είναι η παγκόσμια μέρα του παιδικού βιβλίου. Aφιερωμένη σε όλες τις μαγικές ώρες που περάσαμε μικροί πάνω σε κρεβάτια, σε τραπέζια κουζίνας, σε αυλές, σε δέντρα και στις παραλίες. Λόγω της ημέρας: σελιδοδείκτες παιδικών βιβλίων. Το πνεύμα ενός βιβλίου σε μία ζωγραφιά.

Υπάρχει ένας άνθρωπος στην Ελλάδα που έχει μια από τις μεγαλύτερες
συλλογές σελιδοδεικτών στον κόσμο (γύρω στους 50.000 σελιδοδείκτες),
μια οργανωμένη, μουσειακή σχεδόν συλλογή. "Σχεδόν", γιατί δεν είναι
ψηφιοποιημένη κι επομένως δεν είναι επισκέψιμη (ο καημός κάθε,
εξωστρεφούς τουλάχιστον, συλλέκτη). Κι ούτε λόγος να γίνεται για
αληθινό Μουσείο Σελιδοδεικτών στη σημερινή Ελλάδα με τα τραγικά
προβλήματα, ενώ στο εξωτερικό υπάρχουν εξωφρενικότερα μουσεία
"εφήμερων", όπως χαρτοπετσέτας, σπιρτόκουτων, μολυβιού, γόμας,
τιρμπουσόν, κιλότας, κ.ά.
Ο συλλέκτης είναι ο Δημήτρης Παπακώστας, πολύ γνωστός στο χώρο του, επιμελητής εκδόσεων, πάνω από 30 χρόνια στο επάγγελμα (και πρόσφατα απολυμένος, κι αυτός). Μιλάει στο Book Room για τη συλλογή του:

 

Μαζεύω σελιδοδείκτες από τα τέλη της δεκαετίας του 1970. Τότε άρχισαν
να τυπώνονται μαζικά στην Ελλάδα.

Έχω σελιδοδείκτες από το 1900 και μετά. Κανέναν παλιότερο. Όλοι αυτοί
οι <<αρχαίοι>> είναι ξένοι. Εμείς δεν είχαμε τότε τέτοια παράδοση.

Είχα την τρέλα και το μικρόβιο του συλλέκτη απ' το Δημοτικό. Μάζευα
γραμματόσημα, σπιρτόκουτα, χαρτάκια με εικόνες που βρίσκαμε σε
μπισκότα και γκοφρέτες. Σήμερα, μόνο σελιδοδείκτες. Δεν ξέρω τι τρέλα
είναι η μανία των συλλογών αυτού του είδους, Ποια ανάγκη ικανοποιεί.
Είναι μια γοητευτική ματαιότητα. Σαν να θέλεις να βάλεις κάποια τάξη
στο έτσι κι αλλιώς ατίθασο κι ανυπότακτο χάος.

 
 


Ο συλλέκτης είναι μυρμήγκι. Μαζεύει υπομονετικά κι αγόγγυστα. Με χαρά.
Ο συλλέκτης είναι παιδί.

Συνήθως οι σελιδοδείκτες διαφημίζουν και προωθούν κάτι: εκδόσεις,
βιβλία, βιβλιοπωλεία, πολιτιστικές ή εμπορικές δραστηριότητες. Μόλις
τυπωθούν, σκορπίζουνε παντού σαν τα πουλιά, για να παίξουν το ρόλο
τους, κι εκεί τους βρίσκει ο κυνηγός τους.

Οι σελιδοδείκτες είναι μικρά, αυτοτελή έργα τέχνης (μικρότερης ή
μεγαλύτερης). Έχουν μια ομορφιά στα μάτια μου. Και ξέρω πως έχουν
αξία. Είναι πολιτισμός. Διηγούνται, όπως όλα ανεξαιρέτως τα <<εφήμερα>> (εφημερίδες, εισιτήρια, αφίσες, σακούλες, προκηρύξεις) την ιστορία της εποχής τους, μιλάνε για την αισθητική και την ιδεολογία των δημιουργών τους. (Και τώρα με την Κρίση είναι το προσωπικό μου αντικαταθλιπτικό.)

 

 

Τους έχω ταξινομημένους αλφαβητικά κατά κράτη και εκδότες (με την
ευρύτερη έννοια) και αρχειοθετημένους σε ζελατίνες και λευκώματα. Τους
περισσότερους τους θυμάμαι, αν τους έχω ή όχι. Είναι και άσκηση μνήμης
μια συλλογή. Ο συλλέκτης θυμάται πότε, πού και πώς απέκτησε κάθε
κομμάτι. Τους παράξενους (ξύλινους σκαλιστούς, μαγνητικούς, άλλους με
χάντρες και λιλιά, ή κατασκευές), που δεν μπαίνουν σε λευκώματα, τους
φυλάω σε ωραία κουτιά.

Φυσικά, είναι αληθινή τρέλα να έχεις και να διαχειρίζεσαι όλ' αυτά τα
πράγματα στο σπίτι σου. Αλλά για μένα είναι, μαζί με τα βιβλία, ό,τι
ωραιότερο γύρω μου.

 

Η συλλογή μου είναι γενική κι <<ανεξίθρησκη>>. Ή μάλλον: ελευθεριάζουσα.

Μαζεύω κάθε είδους σελιδοδείκτη κι από κάθε υλικό: χαρτί, χαρτόνι,
μέταλλο, δέρμα, ύφασμα, ξύλο, πλαστικό. Μου αρέσουν περισσότερο οι
κοινοί χάρτινοι σελιδοδείκτες. Δεν έχουν καμιά επιτήδευση. Είναι
κομμάτια τυπωμένο χαρτί που οι εμμονές των συλλεκτών τα βαφτίζουν
στολίδια.

 

Μερικές φορές νομίζω πως η συλλογή μου είναι σε μικρογραφία μια
τεράστια βιβλιοθήκη από μονόφυλλα βιβλία. Ξεφυλλίζοντας τα λευκώματα, είναι σαν να διαβάζεις μια ιστορία. Ή σαν να βλέπεις μια ταινία με ακίνητα σχέδια.

 

Δεν αγοράζω σελιδοδείκτες. Έφτιαξα και φτιάχνω αυτή τη μαγική συλλογή χωρίς λεφτά. Μόνο με πάθος (για την τρέλα ξαναμιλήσαμε;), χρόνο κι επιμονή. Έχω ανεκτίμητους φίλους σ' εκδοτικούς οίκους και
βιβλιοπωλεία, που είναι οι μυστικοί μου πράκτορες, οι Επίτιμοι Βοηθοί
Συλλέκτη. Χωρίς αυτούς η συλλογή μου θα ήταν πολύ φτωχότερη.

Έχω επαφή με δεκάδες συλλέκτες (μικρούς και μεγάλους) απ' όλο τον
κόσμο κι ανταλλάσσουμε τακτικά και τίμια σελιδοδείκτες: έναν με έναν,
σαν τα παιδιά. Με πολλούς απ' αυτούς έχει αναπτυχθεί με τα χρόνια μια
βαθιά φιλία κι εκτίμηση, έχουμε τακτικότατη επικοινωνία, κι αυτό είναι
το μεγαλύτερο κέρδος απ' το πάθος με τους σελιδοδείκτες: η επαφή με
ωραίους ανθρώπους σε κάθε γωνιά της γης, με τους οποίους αποδεικνύεται ότι, μες στη ματαιότητα και την πανανθρώπινη περιπέτεια, έχεις πολύ περισσότερα κοινά απ' το ψώνιο της συλλογής.

 

 
Μέσ' από μια πλούσια συλλογή σελιδοδεικτών μπορείς να κάνεις μια
τεράστια (όχι απλώς μεγάλη) θεματική έκθεση: π.χ. <<2 Απριλίου:
Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου>>, <<Ζώα>>, (ή, ειδικότερα, <<Γάτες>>,
<<Σκύλοι>>), <<Ψάρια>>, <<Πουλιά>>, <<Φάροι>>, <<Καράβια>>, <<Πειρατές>>, <<Έργα
Τέχνης>>, <<Μαγειρική και Διατροφή>>, <<Υγεία>>, <<Γυναίκα>>, <<Χρήμα>>,
<<Φιλία>>, <<Έρωτας>>, <<Πόλεμος>>.

Ό,τι βάλει ο νους σου, υπάρχει αποτυπωμένο στους σελιδοδείκτες σαν εικονογραφημένη ιστορία. Ένα ολόκληρο σύμπαν. Ακόμη και μια πλήρη ιστορία με δράση μπορείς να διηγηθείς βάζοντας καταλλήλως σελιδοδείκτες στη σειρά, όπως τα κουτάκια στα κόμικς.

 

 

Οι ελληνικοί σελιδοδείκτες θεωρούνται από τους ωραιότερους του κόσμου. 
(Γεια σου αθάνατη <<Ελλάς, Ελλάς χωρίς λεφτά, που δυο γελάς και κλαις
εφτά>>. Σουρής)

 

Μ' εντυπωσιάζει και με συγκινεί το πόσοι εκδοτικοί οίκοι και
βιβλιοπωλεία σ' όλο τον κόσμο έχουν ελληνικά ονόματα. Σαν να
παραδέχονται (όπως συμβαίνει π.χ. με τους επιστημονικούς όρους) από
πού ξεκίνησαν πολλά πράγματα. Σαν ν' αποτίνουν ένα φόρο τιμής.

Ορίστε:
Anthropos, Anthos, Atlas, Apostrophe, Academia, Athena, Apoikia,
Apeiron Anthese, Aletheia, Biblion, Bibliopolis, Critica, Cyclone,
Desmos, Eclipse, Ichthus, Ithaque, Karakter, Lithos, Metamorphoses,
Paradigme, Parentheses, Pantheon, Taphros, Zoe. Τα παραδείγματα δεν
έχουν τέλος.

Μου αρέσουν πολύ οι λεγόμενοι <<σελιδοδείκτες-παζλ>>, φετίχ για πολλούς συλλέκτες: 2 ή περισσότερα κομμάτια που συνθέτουν μια ενιαία εικόνα. 
Έχω ένα τέτοιο παζλ που αποτελείται από 476 σελιδοδείκτες κι έχει ύψος
30 εκατοστά και μήκος... 9,52 μέτρα. (Ο εκδότης του είναι Ισπανός και
είναι σίγουρα τρελός.) Ονειρεύομαι να τον δω σε πλήρη ανάπτυξη σ' ένα
Μουσείο.

 

Ο καημός μου είναι ότι, με εξαίρεση 2-3 ανθρώπους, δεν έχω βρει άλλους
στην Ελλάδα να <<παίξουμε>>. Ένα παιχνίδι είναι. Κι όσο πιο σοβαρά το
παίζεις, τόσο πιο ενδιαφέρον γίνεται. Όσοι πιστοί προσέλθετε:
dimitrispapakostas57@gmail.com

Αν κάποιος δεν θέλει πια τους σελιδοδείκτες που έχει, θα τους δεχτώ μ'
ευγνωμοσύνη και τρελή χαρά. Και να ξέρει ότι θα ενταχθούν σε μια
σπουδαία συλλογή και θα πιάσουν τόπο. Ακόμη και οι εκδότες μπορεί
κάποτε να βρουν σ' αυτή τη συλλογή το αρχείο που δεν φρόντισαν να
κρατήσουν...

Δεν φοράω γραβάτα. Θα φορούσα όμως ευχαρίστως έναν καλοσχεδιασμένο σελιδοδείκτη. Άλλον κάθε μέρα. Είναι απείρως σοβαρότερο απ' το γραβατωμένο τίποτα.

 

Μια στρατηγική για να βελτιώσετε τη γραφή των φοιτητών σας


Ύστερα από λίγο καιρό, συνειδητοποίησα ότι αν ήθελα να γίνουν καλύτεροι γραφιάδες και οι φοιτητές μου ήθελαν καλύτερους βαθμούς στις εργασίες τους, τότε έπρεπε να τους διδάξω τα χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής γραφής και να τους προτρέψω να βελτιώσουν το γράψιμό τους. Τώρα μπορεί να φαίνεται ένα δύσκολο έργο σε μερικούς, αλλά δεν είναι τόσο χρονοβόρο όσο νομίζετε. Επιτρέψτε μου να εξηγήσω την προσέγγιση που έχω αναπτύξει.
Μια καθηγήτρια, από το κολλέγιο Saint Michael του Vermont, περιγράφει τη στρατηγική που ανέπτυξε για να βοηθήσει τους φοιτητές της να βελτιώσουν τον τρόπο γραφή τους, αφού έβλεπε ότι σε κάθε εργασία έκαναν τα ίδια λάθη με τις προηγούμενες και ότι η ανατροφοδότηση που τους παρείχε δεν έφερνε τα επιθυμητά αποτελέσματα.
(via)


πηγη
back to top