Μάθηση χωρίς σκέψη είναι χαμένος κόπος. Σκέψη χωρίς μάθηση είναι κίνδυνος. Κομφούκιος*
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Αρχική σελίδα
- Ταινίες
- Ντοκιμαντέρ
- Καλλιτεχνικά / Εκπαιδευτικά
- Οικολογία
- Φωτογραφία
- Δικαιώματα των Ζώων
- Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Η ελληνική ως ξένη γλώσσα
- Δραματοθεραπεία
- Online Περιοδικά
- Διαδικτυακές διαλέξεις
- Εκπαιδευτικά Project
- Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
- Μουσεία / Γκαλερί
- Street Art
- Εκθέσεις-Εκδηλώσεις
- Visual Research
- Απόψεις
- Κριτικοί Εκπαιδευτικοί Αναστοχασμοί
- BLOG 2
29 Σεπτεμβρίου 2012
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ
Tης Aλεξάνδρας Kασσίμη.
H εκμάθηση της Aρχαίας Eλληνικής, εκτός από μέσο διατήρησης της γλωσσικής παράδοσης, αποτελεί όπλο κατά της δυσλεξίας και άλλων μαθησιακών δυσκολιών, φαινόμενα που κάνουν έντονα την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα συμπ εράσματα τριετούς έρευνας του Aνοικτού Ψυχοθεραπευτικού Kέντρου και του Iνστιτούτου Διαγνωστικής Ψυχολογίας.
ONLINE ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ: «Εισαγωγή στη Μουσικοθεραπεία»
Δείτε ψηφιοποιημένες τις διαλέξεις του σεμιναρίου "Εισαγωγή στη Μουσικοθεραπεία" που έλαβε χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2012 με την πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής.
Τετάρτη 16 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία και ψυχική υγεία»
Δημήτρης Κουκουράκης, Ευαγγελία Παπανικολάου, μουσικοθεραπευτές
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
Τετάρτη 23 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία στην ειδική αγωγή»
'Aννα Μπέμιχ, μουσικοθεραπεύτρια
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
Τετάρτη 30 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία για μουσικούς και καλλιτέχνες: στόχοι, προοπτικές και οφέλη»
Ευαγγελία Παπανικολάου, μουσικοθεραπεύτρια
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
Τετάρτη 16 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία και ψυχική υγεία»
Δημήτρης Κουκουράκης, Ευαγγελία Παπανικολάου, μουσικοθεραπευτές
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
Τετάρτη 23 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία στην ειδική αγωγή»
'Aννα Μπέμιχ, μουσικοθεραπεύτρια
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
Τετάρτη 30 Μαΐου 2012
«Μουσικοθεραπεία για μουσικούς και καλλιτέχνες: στόχοι, προοπτικές και οφέλη»
Ευαγγελία Παπανικολάου, μουσικοθεραπεύτρια
Δείτε το βίντεο της διάλεξης
27 Σεπτεμβρίου 2012
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ: Το τραγούδι του Δημόδοκου από την Οδύσσεια
Επικός τραγουδιστής. Κρητική γεωμετρική μπρούτζινη φιγούρα. Μουσείο Ηρακλείου.
Αγγλική περίληψη του γερμανικού άρθρου Homer-Singen (Wiener Humanistische Blatter, 1995, σ. 5-20) το οποίο παρουσιάζει μια θεωρία για τις αρχές του μουσικού αυτοσχεδιασμού των αοιδών της Ομηρικής εποχής βασισμένη στην προσωδία και τη ρυθμική δομή των κειμένων. Η περίληψη συνοδεύεται από σύντομη βιβλιογραφία και ψηφιοποιημένες ηχογραφήσεις με δείγματα μουσικού αυτοσχεδιασμού πάνω στο τραγούδι του Δημόδοκου από την Οδύσσεια. Η βιβλιογραφία τέλος παραπέμπει στο πρωτότυπο γερμανικό άρθρο αφενός σε μορφή ιστοσελίδας και αφετέρου σε μορφή pdf (κατάλληλη για εκτύπωση).
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Οι 10 τίτλοι που ακολουθούν, προτείνονται και σχολιάζονται
από τον μουσικολόγο Παναγιώτη Βλαγκόπουλο, και αποτελούν συμπλήρωμα της
"Επιλογής Βιβλιογραφίας για την Αρχαία Ελληνική Μουσική" που
φιλοξενούσε η ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης τα τελευταία χρόνια.
|
26 Σεπτεμβρίου 2012
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Πώς δει επιστημονικήν εργασίαν συγγράφειν
(Οι παρακάτω σημειώσεις οφείλουν πολλά σε ανέκδοτο συναφές κείμενο, αλλά και πολύωρες προσωπικές συζητήσεις, του κ. Δημήτρη Λέκκα, ΣΕΠ ΕΑΠ, τον οποίο και ευχαριστώ θερμά.)
Κυριάκης Κωνσταντίνος (Med)
Εισαγωγικά
Η συγγραφή μιας επιστημονικής–φοιτητικής εργασίας για το ΕΑΠ οφείλει να υπακούει σε ορισμένα αιτήματα του επιστημονικώς γράφειν
Προεργασία – Συλλογή του υλικού
Κατανόηση των ζητουμένων του θέματος, ήτοι του ‘πνεύματος της ερώτησης’. Βασικές έννοιες – κλειδιά, που ορίζουν το πλαίσιο που θα κινηθούμε. Διερεύνηση του εννοιακού εύρους των λέξεων και των συνδυασμών τους.
Βιβλιογραφική έρευνα:
Πεδία έρευνας
Χώροι έρευνας
Μελέτη του υλικού που αφορά στο θέμα μας. Ανάπτυξη ικανότητας διάκρισης σημαντικών από επουσιωδών στοιχείων
Οργάνωση και ταξινόμηση υλικού
Αποδελτίωση με βάση τα ερωτήματα και τις επιμέρους πτυχές του προς διερεύνηση ζητήματος = ο ορισμένος θεματικός άξονας
Συγγραφή της εργασίας
Πλάνο: δομή (άρθρωση μερών) και θεματικούς πυρήνες, ήτοι κύρια στοιχεία περιεχομένου Επιγραμματικά τις βασικές μας θέσεις
Πίνακας Περιεχόμενων
Περίληψη (ακόμα και για προσωπική χρήση)
Εισαγωγή (περίπου 2 παραγράφους)
Ποιο είναι το αντικείμενο, ο σκοπός και οι στόχοι της εργασίας και ποια μεθοδολογική προσέγγιση ακολουθούμε
Κύριο μέρος
Κεφάλαια (τιτλοφορημένα, συνήθως τόσα όσα και τα ζητούμενα του θέματος) και παραγράφους
Επαγωγικά: από παράγραφο σε παράγραφο (δομή παραγράφου: εισαγωγή – ανάπτυξη – συμπέρασμα) και από ενότητα σε ενότητα
Όχι επικαλύψεις κτό.
Συμπεράσματα ή Σύνοψη
Τι είπαμε
Βιβλιογραφία (Σύνταξη βιβλιογραφίας)
Υφολογικά Ζητήματα
Διαλεκτική: χειρισμός των αντιθέτων, κανόνες λογικής συνεπαγωγής, ανάλυσης και σύνθεσης, αφαίρεσης και δομής
Όχι γενικεύσεις!
Όχι εννοιακές μεταπτώσεις!
Μικρές προτάσεις, σαφήνεια, συντομία, απλότητα
Ποικιλία έκφρασης
Προσοχή στην εναλλαγή ενεργητικής και παθητικής σύνταξης
Τεχνικά Ζητήματα
Διάστιχο, γραμματοσειρά κ.τ.ό.
Υποσημειώσεις, Παραπομπές
Ακροτελεύτιες Παρατηρήσεις
Δεν εκθέτουμε προσωπικές-υποκειμενικές απόψεις και εντυπώσεις. Τεκμηριώνουμε και αναδεικνύουμε συγκεκριμένες απόψεις στη βάση συλλογισμών, οι οποίοι εδράζονται και αφορμώνται από τη βιβλιογραφική επισκόπηση
Προσοχή: Να μην παρουσιάζουμε ολόκληρα αποσπάσματα από τη βιβλιογραφία, αλλά να παραφράζουμε. Πάντα δηλώνοντας την πηγή.
Επιλογικά
Σκέψη. Διερεύνηση. Ανάλυση. Επεξεργασία. Κριτική Ενάργεια. Απόρριψη. Δόμηση.
Αναζητείστε και αξιοποιείστε το σύνολο της γνώσης, εμπειρίας και συλλογιστικής σας κριτικά.
Υποθέτετε [1] και Συμπεραίνετε.
Να πείθετε τον εαυτό σας πρώτα και μετά να εκφράζεστε. P.S.
Διαβάστε τις αναλυτικές οδηγίες για τη συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας στο http://www.cretaadulteduc.gr/cms/?q=node/30 [1]
Προσοχή: Μην υποθέτετε ένα δεδομένο, ως γραμμή τεκμηρίωσης του οποίου προσκομίζετε την ίδια την αρχική σας υπόθεση.
ΠΗΓΗ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Έρευνες-Διατριβές
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Καλλιρόη Παρρέν Η συνετή απόστολος της γυναικείας χειραφεσίας - Η ζωή και το έργο
Συγγραφέας: Μαρία Αναστασοπούλου
Εκδότης: Ηλιοδρόμιο
Αριθμός Σελίδων: 544
Έτος Έκδοσης: 01-2003
Η Καλλιρόη Παρρέν, παρά το ξενικό της επώνυμο, ήταν ακραιφνής Ελληνίδα, καταγόμενη από το γένος Σιγανού και από το ‘’ξακουσμένο νησί της Κρήτης’’, όπως με υπερηφάνεια δήλωνε ή ίδια στο Διεθνές Συνέδριο του Παρισιού το έτος 1889. Έγινε, όμως, η γνωστή με το επώνυμο του γαλλο-αγγλικής καταγωγής συζύγου της Ιωάννη Παρρέν, όπως ήταν τότε ο νόμος και το έθιμο. Η πρώτη επιτυχημένη γυναίκα δημοσιογράφος και εκδότρια της Εφημερίδος των Κυριών (1887-1917), η Καλλιρόη Παρρέν έζησε σε μια εποχή σημαντικών κοινωνικών ζυμώσεων.
Η ίδια υπήρξε υπεύθυνη για τις πρώτες κοινωνικές και θεσμικές αλλαγές τις σχετικές με τη θέση της γυναίκας στον εκπαιδευτικό, εργασιακό και οικογενειακό χώρο.
Ήταν η γυναίκα που έθεσε επί τάπητος το «γυναικείο ζήτημα» και ανάγκασε την ελληνική κοινωνία να το αναγνωρίσει κα να το κουβεντιάσει. Οραματίστηκε να αφυπνίσει την Ελληνίδα και να την στρατολογήσει στην εθνική αναγέννηση της Ελλάδας ένα έργο ζωής, το οποίο βρήκε και λογοτεχνική έκφραση μέσα σε έξι μυθιστορήματα, τρία θεατρικά έργα, ιστορικές μελέτες και διηγήματα, έργα τα οποία αναλύονται στην μελέτη αυτή.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Γεφυρώνοντας τις γενιές - Διεθνές συνέδριο, Βόλος, 25-27 Μαϊου 2012
Έμφυλες διαστάσεις της μετανάστευσης στην Νοτιοανατολική Ευρώπη
Ηλεκτρονικό περιοδικό του Δικτύου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης - τχ. 5, αφιερωμένο στην προφορική ιστορία.
Βάση δεδομένων για μαρτυρίες Εβραίων της Ελλάδας επιζώντων της Shoah
The International Oral History Association
Oral History Society (UK)
Therapeutic Living with Other People's Children - An oral history of residential therapeutic child care,
c.1930 - c.1980
Voluntary Action History Society
Occupy Oral History - an international group
The making of oral history, Graham Smith
Oral History, Graham Smith - a PDF guideAbstracting Oral History - a how–to guide
How to Record an Oral History Interview - a how–to video, East Midlands Oral History Archive, University of Leicester
Vermont Folklife Center - Πληροφορίες για εργαλεία
ΠΗΓΗ
Προφορική Ιστορία και Μουσεία – Μια πρώτη προσέγγιση
Μαρία Ρεπούση, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Η προφορική ιστορία κερδίζει συνεχώς έδαφος όχι μόνο ανάμεσα στους επαγγελματίες ιστορικούς αλλά και στην κοινότητα, στην εκπαίδευση και τις τελευταίες δεκαετίες στα μουσεία. Σ’ αυτή τη σχέση, προφορικής ιστορίας και μουσείου, εστιάζει το παρόν άρθρο. Η στροφή των μουσείων, παγκόσμια, από τα εκθέματα στις ερμηνείες και στα νοήματα διαμορφώνει το πλαίσιο ενός αυξανόμενου ενδιαφέροντος αξιοποίησης της προφορικότητας στις εκθέσεις τους. Τα σύγχρονα μουσεία χρησιμοποιούν την προφορική ιστορία, τα ψηφιακά μέσα και το διαδίκτυο εκτός από τα αντικείμενα, για να παρουσιάσουν τις αφηγήσεις τους στο κοινό. Έτσι η αμοιβαία σχέση της προφορικής ιστορίας με τα μουσειακά εκθέματα προβάλλει τόσο το περιεχόμενο όσο και τις διαδικασίες πλαισίωσης των αντικειμένων θέτοντας το πλαίσιο για στοχασμό και μνημονική δραστηριότητα. Στην Ελλάδα, βρίσκεται σε εξέλιξη το πρώτο πρόγραμμα δημιουργίας Μουσείου Προφορικής Ιστορίας στα Χανιά...
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ: Δωρεάν Σεμινάριο Προφορικής Ιστορίας
(Πατήστε εδώ για την αίτηση συμμετοχής)
Η Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Κυψέλης (ΟΠΙΚ), με στόχο τη συγκέντρωση στοιχείων για την ιστορία της περιοχής, οργανώνει για δεύτερη φορά επιμορφωτικό σεμινάριο για τη μεθοδολογία και τις τεχνικές της συνέντευξης, η οποία αποτελεί το εργαλείο της Προφορικής Ιστορίας για την καταγραφή της ατομικής και συλλογικής μνήμης.
25 Σεπτεμβρίου 2012
Ηλίας Πετρόπουλος, Ένας Κόσμος Υπόγειος (ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ)
Εργογραφία * Μικρά κείμενα 1949-1979 * Ρεμπέτικα τραγούδια (1979) * Της φυλακής (1980) * Θεσσαλονίκη: Η πυρκαγιά του 17 (1980) * Ρεμπετολογία (1990) * Τα μικρά ρεμπέτικα (1990) * Πτώματα, πτώματα, πτώματα... (1990) * Ο τούρκικος καφές εν Ελλάδι (1990) * Ο μύσταξ (1990) * Εγχειρίδιον του καλού κλέφτη (1990) * Το άγιο χασισάκι (1991) * Ψειρολογία (1991) * Το μπουρδέλο (1991) * Topor τέσσερις εποχές (1991) * Η μυθολογία του Βερολίνου (1991) * Ποιήματα 1968-1974 & 1982-1991 (1993) * Ποτέ και τίποτα (1993) * Η εθνική φασουλάδα και η ομελέτα (1993) * Η φουστανέλα (1993) * Καλιαρντά (1993) * Τα σίδερα Η λάσπη Τα μπαστούνια (1994) * Το ταντούρι και το μαγκάλι (1994) * Κυρίως αυτό (κολάζ) (1994) * Η ονοματοθεσία οδών και πλατειών (1995) * Καρέκλες και σκαμνιά (1995) * Υπόκοσμος και καραγκιόζης (1996) * Το παράθυρο στην Ελλάδα (άλμπουμ) (1996) * Άρθρα στην Ελευθεροτυπία (1996) * Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης (1998) * Τέσσερις ζωγράφοι (1999) * Η ιστορία της καπότας (1999) * Περίπτερα, αυτοκίνητα, κλουβιά * Η τραγιάσκα (2000) * Καπανταήδες και μαχαιροβγάλτες (2001) * Παροιμίες του υποκόσμου (2002) * Ο Κουραδοκόφτης (2002) * Αρετίνου, ακόλαστα σονέτα * Ιωάννου Αποκάλυψις * Τσόκλης Παλιά Σαλονίκη * Ελληνικές σιδεριές * Ελύτης Μόραλης Τσαρούχης * Δώδεκα τραγουδάκια από την Παλατινή Ανθολογία * Επιστολαί προς μνηστήν (με τον Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλο) * Ελλάδος Κοιμητήρια (2006)
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ONLINE ΘΕΑΤΡΟ Μαξίμ Γκόρκι-Μικροαστοί (1982)
Του Μαξίμ Γκόρκι. Μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία Λυκούργος Καλλέργης. Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Βασιλάκου Κατερίνα, Γεραλή Άννα, Δουλγεράκης Ντίνος, Ελληνούδη Αριστούλα, Καλλιγά Ελένη, Κατσέλη Νόρα, Μάντζαρης Χρήστος, Μυλωνάς Θανάσης, Νανέρης Νικηφόρος, Ροζάκης Γιάννης, Σταυράκης Αλέξης, Φωκά Μαρία, Ψαρράς Ιάκωβος Από την εκπομπή "Το θέατρο της Δευτέρας". Πρώτη προβολή 13/12/1982.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ONLINE ΘΕΑΤΡΟ Γκίκα Μπινιάρη-Ένα μικρό λάθος (1979)
Η σειρά «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» παρουσιάζει το θεατρικό έργο του ΓΚΙΚΑ ΜΠΙΝΙΑΡΗ «ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» σε σκηνοθεσία και πρόλογο του ιδίου και τηλεσκηνοθεσία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ. Το έργο βασίζεται στο ομώνυμο αφήγημα του ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΟΛΥΛΑ. Παρακολουθούμε τη ζωή των Ελλήνων αγροτών και των οικογενειών τους. Ο ΠΕΤΡΟΣ (ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΑΡΡΗΣ) είναι ένας γαιοκτήμονας που παράγει λάδι. Απασχολεί εργάτες και έχει τρία παιδιά, τον ΣΤΡΑΤΗ (ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ), τον ΑΡΓΥΡΗ (ΤΑΚΗΣ ΒΟΥΛΑΛΑΣ) και την ΝΕΛΛΗ (ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ). Ο ΑΡΓΥΡΗΣ αποφασίζει να ξενιτευτεί και να αποφύγει να βοηθήσει τον ΣΤΡΑΤΗ και τον πατέρα τους στα κτήματα. Ο ΣΤΡΑΤΗΣ τον συμβουλεύει να μην φύγει αλλά μάταια. Παράλληλα, ο κύριος ΓΚΕΛΗΣ (ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΟΥΣΤΕΡΗΣ) είναι ο τοκογλύφος του χωριού που προσπαθεί να εξαγοράσει τα κτήματα του ΠΕΤΡΟΥ. Προσπαθεί να τον πείσει να οργανωθούν σε συνεταιρισμό και να αγοράσουν μηχανήματα ώστε να αυξηθεί η παραγωγή τους. Ο ΠΕΤΡΟΣ δεν πείθεται και ο ΓΚΕΛΗΣ καταφεύγει στον ΚΙΑΠΗ (ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΚΑΚΗΣ), από τον οποίο ο ΠΕΤΡΟΣ δανείστηκε χρήματα για να πληρώσει τους εργάτες του. Προσφέρει στον ΚΙΑΠΗ τα διπλά χρήματα και αγοράζει τα γραμμάτια του ΠΕΤΡΟΥ για να τον απειλήσει. Την ίδια στιγμή αρρωσταίνει βαριά το μικρό παιδί της ΝΕΛΛΗΣ και η μητέρα της η ΜΑΡΙΑ (ΠΙΤΣΑ ΚΑΠΙΤΣΙΝΕΑ) αναγκάζεται να βάλει τα κοσμήματά της ενέχυρο για να δώσει τα χρήματα που χρειάζονται ώστε να γίνει καλά το εγγόνι της. Όμως, μια παρεξήγηση, «ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» της ΜΑΡΙΑΣ θα την οδηγήσει στην αυτοκτονία.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ONLINE ΘΕΑΤΡΟ Νικολάι Γκόγκολ-Παντρολογήματα (1976)
Η σειρά «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» παρουσιάζει το θεατρικό έργο του Ρώσου συγγραφέα ΝΙΚΟΛΑΪ ΒΑΣΙΛΙΕΒΙΤΣ ΓΚΟΓΚΟΛ (NIKOLAI VASILIEVICH GOGOL)«ΠΑΝΤΡΟΛΟΓΗΜΑΤΑ» σε μετάφραση του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΒΑΣΤΙΚΟΓΛΟΥ και σκηνοθεσία του ΑΝΤΩΝΗ ΒΟΓΙΑΤΖΟΥ. Σε μια πόλη της Ρωσίας ζει η ΑΓΚΑΦΙΑ ΤΥΧΟΝΟΒΝΑ (ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΟΥ) μαζί με την θεία της ΑΡΙΝΑ ΠΑΝΤΕΛΕΪΜΟΝΟΒΝΑ (ΕΙΡΗΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ) που προσπαθεί να την παντρέψει. Τα «ΠΑΝΤΡΟΛΟΓΗΜΑΤΑ» έχει αναλάβει η προξενήτρα ΦΙΟΚΛΑ ΙΒΑΝΟΒΝΑ (ΜΑΡΟΥΛΑ ΡΩΤΑ) που φέρνει τους τέσσερις από τους έξι γαμπρούς που είχε υποσχεθεί. Πρώτος έρχεται ο κολεγιακός πάρεδρος ΙΒΑΝ ΠΑΒΛΟΒΙΤΣ ΟΜΕΛΕΤΑ (ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟΣ), ακολουθεί ο υποπλοίαρχος του πολεμικού ναυτικού εν αποστρατεία ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ ΖΕΒΑΚΙΝ (ΔΗΜΟΣ ΣΤΑΡΕΝΙΟΣ), έπεται ο γείτονάς τους ΆΝΟΥΤΣΚΙΝ (ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΟΞΑΡΑΣ) και τελευταίοι μπαίνουν στο σπίτι της ο αυλικός σύμβουλος ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ ΠΑΝΤΚΑΛΙΟΣΙΝ (ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΡΡΑΣ) και ο υφασματέμπορας ΑΛΕΞΕΪ ΝΤΙΜΙΤΡΙΕΒΙΤΣ ΣΤΑΡΙΚΟΦ (ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΠΡΟΥΣΑΛΗΣ). Η υποψήφια νύφη τους διώχνει και τους ξανακαλεί το ίδιο απόγευμα για τσάι. Ο ΙΛΙΑΦΟ ΜΙΤΣ ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ (ΤΑΣΟΣ ΥΦΑΝΤΗΣ) προσπαθεί να πείσει την ΑΓΚΑΦΙΑ να παντρευτεί τον αριστοκράτη αυλικό φίλο του ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ (ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΡΡΑΣ). Όταν μαζευτούν όλοι μαζί το απόγευμα θα κουβεντιάσουν και θα διαπιστώσουν ότι η προξενήτρα ΦΙΟΚΛΑ τους έχει πει ψέματα για την προίκα της νύφης και την ανατροφή της. Οι περισσότεροι υποψήφιοι γαμπροί απογοητεύονται και αποχωρούν. Ο μόνος που μένει πίσω είναι ο ηλικιωμένος υποπλοίαρχος ΖΕΒΑΚΙΝ που προσπαθεί να πείσει τον ΙΛΙΑΦΟ να μεσολαβήσει για να παντρευτεί την ΑΓΚΑΦΙΑ. Ο ΙΛΙΑΦΟ μεσολαβεί αλλά δεν λέει καλά λόγια για τον ΖΕΒΑΚΙΝ με αποτέλεσμα η ΑΓΚΑΦΙΑ να τον απορρίψει. Ως αποτέλεσμα, ο ΙΛΙΑΦΟ ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ προξενεύει στην δεσποινίδα ΑΓΚΑΦΙΑ τον ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ ΠΑΝΤΚΑΛΙΟΣΙΝ. Όταν μείνουν μόνοι τους εκείνος δεν ανοίγει την καρδιά του στην ΑΓΚΑΦΙΑ. Ο ΚΟΤΣΚΑΡΙΟΦ τον παρακαλεί να αλλάξει συμπεριφορά και φτάνει στο σημείο να τον απειλήσει ότι δεν θα τον ξαναδεί. Από την άλλη μεριά η ΑΓΚΑΦΙΑ κάνει όνειρα για τον γάμο και την οικογένεια που θα κάνει με τον ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ. Μετά τις παραινέσεις του φίλου του, ο ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ βρίσκει το θάρρος και ζητά από την ΑΓΚΑΦΙΑ να τον παντρευτεί το ίδιο κιόλας βράδυ. Καθώς, όμως, η νύφη και η θεία της ετοιμάζονται για τον γάμο, ο ΙΒΑΝ ΚΟΣΜΙΤΣ το σκάει από το παράθυρο του σπιτιού!
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ONLINE ΘΕΑΤΡΟ: ΜΟΛΙΕΡΟΣ-ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ (1979)
Η σειρά «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» παρουσιάζει σε πέντε πράξεις το θεατρικό έργο του ΜΟΛΙΕΡΟΥ «ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ» σε μετάφραση του ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ, σκηνοθεσία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΕΜΙΡΖΑ και τηλεσκηνοθεσία της ΔΑΦΝΗΣ ΤΖΑΦΕΡΗ. Ο ΑΡΝΟΛΦ (ΘΥΜΙΟΣ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ) είναι ένας παντρεμένος αστός που πιστεύει πολύ στην γυναικεία μοιχεία. Παράλληλα, έχει πάρει υπό την προστασία του μια μικρή χωριατοπούλα, την ΑΓΝΗ (ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ) με σκοπό να την κάνει όταν μεγαλώσει μια ιδανική γι’ αυτόν γυναίκα. Κάποια μέρα, ο ΟΡΑΤΙΟΣ (ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΕΣΚΕΝΑΖΥ), γιος ενός παιδικού του φίλου, δανείζεται χρήματα από τον ΑΡΝΟΛΦΟ και παράλληλα του εμπιστεύεται τον έρωτά του για την ΑΓΝΗ ζητώντας του να μην το αποκαλύψει στον πατέρα του. Ο ΑΡΝΟΛΦ, θολωμένος από την ζήλεια του αποφασίζει να εμποδίσει το νεανικό έρωτα χρησιμοποιώντας κάθε μέσο. Ανακοινώνει στην ΑΓΝΗ πως θα την παντρευτεί και έτσι θα έχει την τιμή να γίνει και εκείνη μέλος της αστικής τάξης. Της δηλώνει με σαφήνεια ότι ο άντρας είναι ο αφέντης του σπιτιού και ότι η γυναίκα πρέπει να του δείχνει υποταγή. Επιπρόσθετα, της δίνει να διαβάσει «το τετράδιο της παντρεμένης» που περιέχει σαφείς οδηγίες για τις γυναίκες που θα παντρευτούν. Ο ΟΡΑΤΙΟΣ δεν γνωρίζει ότι ο ΑΡΝΟΛΦ είναι εκείνος που κρατά κλεισμένη την ΑΓΝΗ στο σπίτι του. Έτσι, του εμπιστεύεται ένα ερωτικό γράμμα που απευθύνεται σε εκείνη. Ο ΑΡΝΟΛΦ πεισμώνει και θέλει ακόμη πιο πολύ να σταματήσει τον έρωτα των δυο νέων. Το επόμενο βράδυ ο ΟΡΑΤΙΟΣ ετοιμάζεται να σκαρφαλώσει στο μπαλκόνι της ΑΓΝΗΣ για να την κλέψει. Ο ΑΡΝΟΛΦ ζητάει την βοήθεια της ΓΕΩΡΓΙΑΣ (ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΔΙΑΒΑΤΗ) και του ΓΙΑΝΝΑΚΗ (ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ) ώστε να καταστρέψει τα σχέδια του ΟΡΑΤΙΟΥ. Ξημερώματα της επόμενης μέρας ο ΟΡΑΤΙΟΣ εξιστορεί στον ΑΡΝΟΛΦΟ τα περιστατικά που του συνέβησαν στην προσπάθειά του να κλέψει την ΑΓΝΗ. Ως αποτέλεσμα, ζητάει από τον ΑΡΝΟΛΦΟ να προστατέψει την ΑΓΝΗ για να μην καταλάβει ο πατέρας του τίποτα. Ο ΑΡΝΟΛΦ χαίρεται που η τύχη τον ευνόησε. Υποδύεται έναν άγνωστο και καταφέρνει να πάρει την ΑΝΓΗ από τον ΟΡΑΤΙΟ. Της παραπονιέται επειδή δεν εκτιμά όσα της προσέφερε. Εκείνη αποκρίνεται ότι ο ΟΡΑΤΙΟΣ της έδωσε τον λόγο του για την αγάπη του. Ο ΑΡΝΟΛΦΟΣ νιώθει προδομένος και προσπαθεί για τελευταία φορά να αναγκάσει την ΑΓΝΗ να τον αγαπήσει. Τυφλωμένος από το πάθος του αποφασίζει να κλειδώσει την ΑΝΓΗ στο δωμάτιο του. Παράλληλα, ο ΟΡΑΤΙΟΣ αποκαλύπτει στον ΑΡΝΟΛΦΟ ότι ο πατέρας του τον πάντρεψε εν αγνοία του με την κόρη του ΕΡΡΙΚΟΥ. Ο ΑΡΝΟΛΦΟΣ χαίρεται για το γεγονός αυτό και του υπόσχεται ψεύτικα ότι θα συμβουλέψει τον πατέρα του να αναβάλλει το γάμο του γιου του. Όμως, η άφιξη του ΟΡΟΝΤ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΓΚΛΟΣ), πατέρα του ΟΡΑΤΙΟΥ, θα ανατρέψει τα σχέδια του ΑΡΝΟΛΦΟΥ. Ο ΟΡΟΝΤ (ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΓΚΛΟΣ) αποκαλύπτει πως τελικά η νύφη του γιου του είναι η ΑΓΝΗ, καρπός του παράνομου έρωτα του ΕΡΡΙΚΟΥ και της αδελφής του ΚΡΥΖΑΛΝΤ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΓΛΕΡΗΣ). Ο ΑΡΝΟΛΦ προδομένος και απογοητευμένος από τις αποκαλύψεις ταράζεται και φεύγει.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:
ΔΩΡΕΑΝ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΑ: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ '12
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΝΕΑ Ημερίδα: "Η δραματική τέχνη συναντά την εκπαιδευτική πράξη"
Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα, σε συνεργασία με το «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση», και η Σχολική Σύμβουλος των Φιλολόγων Ανατολικής Αττικής κ. Χ. Αλεξοπούλου σας προσκαλούν σε ημερίδα με θέμα: «Η Δραματική Τέχνη συναντά την εκπαιδευτική πράξη στη διδακτική των φιλολογικών μαθημάτων», που θα πραγματοποιηθεί στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα (Κέας και Ανάφης, Γέρακας), στις 29 Σεπτεμβρίου 2012 (9:00 - 14:30)
ΑΓΝΩΣΤΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ Νέο είδος πιθήκου: Ξανθός, ντροπαλός και ήσυχος
Ένα νέο είδος πιθήκου έχει εντοπιστεί στην Αφρική, η δεύτερη φορά που έγινε τέτοια ανακάλυψη στην ήπειρο τα τελευταία 28 χρόνια, γράφει η Guardian.
22 Σεπτεμβρίου 2012
21 Σεπτεμβρίου 2012
20 Σεπτεμβρίου 2012
Ταξιδιωτικές εμπειρίες με τρένο στην Ευρώπη
Τα ταξίδια με τρένο στην Ευρώπη, μπορούν να αποτελέσουν μια ανεπανάληπτη εμπειρία: Μπορείτε να θαυμάσετε αλπικά τοπία και παγετώνες, λίμνες, παρδοσιακές πόλεις και ατέλειωτες φυσικές ομορφιές, απολαμβάνοντας γκουρμέ κουζίνα σε έναν αναπαλαιωμένο συρμό του τελευταίου αιώνα, ανάλογα βέβαια με τη διαδρομή που θα επιλέξετε.
Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας ή γιατί αγαπάμε να δίνουμε τα λεφτά μας σε ξένους…
19 Σεπτεμβρίου 2012
'Eν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα: Η μετα-γνώση του Σωκράτη
ΠΗΓΗ
ΒΑΣΙΚΟ ΚΡΗΤΙΚΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Όταν κανείς έρχεται στην Κρήτη πολλές φορές ακούει λέξεις τελείως άγνωστες εδώ θα ερμηνεύσουμε μερικές
Αίγα : η κατσίκα
Ανείμενε : περίμενε
Απμώχνω : είναι το σπρώχνω Π.χ Μη μου αμπώχνεις για θα γενεί φασαρία
Ασκορδουλάκοι : οι βολβοί
Ασπαλάθοι : οι αγκαθωτοί θάμνοι
Ατζί : είναι το κάτω μέρος του ποδιού
Βεντέμα : πολλές ελιές στα δέντρα
Γατέω : ξέρω
Γιαγέρνω :γυρίζω
Γιάντα : γιατί
Γκέκα :το σκυλί κυρίως που χρησιμοποιούν οι βοσκοί
Γκίζεις : σύντμηση του αγγίζεις κλασικά ακούμε να λέγεται πριν από καβγά Μη μου γκίζεις!!!!
Γλακώ : τρέχω υπάρχει και σε μετοχή π.χ Ξάνη (β.λ παρακάτω) τον που έρχεται γλακιχτός
Γροικώ : ακούω
Γουλέρνω : γουστάρω
Διακονιάρης : ο τσιγκούνης
Εντο : (όχι ο παίκτης Ετό της Μπάρτσα) νάτο
Εκιά : εκέι
Επά ή Επαέ : εδώ
Ελλέ, μηλέ αμυγδαλέ :τα δέντρα κυρίως στο Ρέθυμνο τα χρησιμοποιούμε κατάληξη ε
Ζουρίδα : η νυφίτσα
Ζωστήρα : η ζώνη
Ηντα : σημαίνει τι π.χ Ήντα κάνεις
Θωρώ ή ξανοίγω : βλέπω άμα ακούσουμε έκφραση από τύπο με μαύρο ανοιχτό στο μπέτη πουκαμισάκι Γίαντα ξανοίγεις είμαστε στα πρόθυρα καβγά οπότε προσέχουμε
Θέτω : χτυπάω ή αφήνω
Κανίστρα : το μπιτόνι
Καπετάνιος :όχι της θάλασσας αλλά σημαίνει οπλαρχηγός γιαυτο αμα ακούσετε για κάνα χωρίο ότι είναι γεμάτο καπετάνιους μη το νομίζετε παραθαλάσσιο!!!!
Κασίδης : ο καραφλός
Κατακάφκαλα: σημαίνει στο κεφάλι πχ Θα σου παίξω κατκάφκαλα =για προχωρημένους κρητικούς θα τον χτυπήσω στο κέντρο του κεφαλιού
Καφάς : ο σβέρκος
Κοπέλι : σημαίνει παιδί αρκετές φορές ακούμε Ε τσι κουνέλας το κοπέλι!!!!!
Κούρσα : το αμάξι το επιβατικό
Κουστοτρουλίζω :κόβω τις πάνω άκρες από τα σταφύλια συνήθως
Κοντυλέ : μουσική π.χ παίξε μια κοντυλέ
Κοράκι : για ποδοσφαιρόφιλους είναι ο διαιτητής
Κούκλις :ο κόκορας (όχι δεν βγαίνει από το κούκλος)
Κουκοσάλι : το χαλάζι
Λαχτε ή λαχτίδια : τα χτυπήματα
Λέρα ή κάσα : κυριολέκτικά η βρώμα αλλά και ο αλήτης π.χ αυτός είναι μεγάλη λέρα
Λυρομπάντουρα : οι λύρες στους γάμους
Μαιμούνι: το μυρμύγκι αλλά και βρίσια π.χ εκεινο να το μαιμούνι
Maναρι : μην πηγαίνει ο νους σας στο πονηρό είναι το τσεκουρι στα κρητικά!!!
Μελίντακας : το μυρμήγκι
Μπαντελής : ο Παντελής είναι τα τρία ονόματα που αρχίζουν ο μ Μιχάλης μανόλης Μπαντελής
Μπαλωτάρω : πυροβολώ
Μπάντα : η μεριά π.χ ωθέ την πέρα μπαντα σημαίνει στην πέρα μεριά του χωριού συχνά χρησιμοποιείται και η λέξη ρούγα π.χ ώθε την κάτω ρούγα
Μπατανία :είναι οι κουβέρτες
Μπέτης : το μπροστινό μέρος του θώρακα
Ντακέρνω : αρχίζω
Ντάκος :ή κουκουβάγια είναι το παξιμάδι με ντομάτα και ελιές δοκιμάστε άφοβα
Νταντέλα : εκτός από το ακριανό τμήμα του εργόχειρου είναι και ο μεθυσμένος ή αλλίως λίαρδα η καζίκι της μεθιάς
Ξάνη : δες
Οζά :είναι τα ζωντανά γενικα κυρίως τα πρόβατα
Παίζω : σημαίνει και χτυπώ π.χ Θα του παίξω σημαίνει θα τον χτυπήσω
Παίμπω :στέλνω
Πράμα : χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να που με τίποτα π.χ Πόσο κάνει αυτό και η απάντηση είναι πράμα
Ρακί ή τσικουδιά: το Κρητικό ποτό αν ακούσετε την λέξη ρακοπέδιο και οδηγείται μην κάτσετε είναι εκεί που πίνουν τις άπειρες ρακές
Σεβντάς : ο ερωτικός καημός
Σύρε : σημαίνει πήγαινε π.χ συρε και πες του
Σφίγγω : δεν είναι το γνωστό σημαίνει μαλώνω π.χ Τον εσφίξανε τα αδέρφια της και δέχτηκε να την παντρευτέι (η γνωστή ιστορία στην Κρήτη)
Στο γύρω : στην ακρή π.χ Κάνε στο γύρο κάνε στην άκρη
Τροζός : μπουνταλάς: ο τρελός αλλιώς χρησιμοποιείται η έκφραση την έχει φάει στην φτερούγα!!!!
Τσουκάλι : το τσικάλι
Τζιγκελωτό : αυτό που είναι σαν αγκίστρι π.χ Τσιγκελωτή μουστάκα, μουστάκι στριφτό
Τσακμάκι : ο αναπτήρας
Χλαμπουτσόσυκα : τα αγριόσυκα
Χοχλίοι: τα σαλιγκάρια συχνά το λένε και για τους αργούς οδηγούς
Χώρα : συνήθως η κεντρική πόλη
ΠΗΓΗ
Αίγα : η κατσίκα
Ανείμενε : περίμενε
Απμώχνω : είναι το σπρώχνω Π.χ Μη μου αμπώχνεις για θα γενεί φασαρία
Ασκορδουλάκοι : οι βολβοί
Ασπαλάθοι : οι αγκαθωτοί θάμνοι
Ατζί : είναι το κάτω μέρος του ποδιού
Βεντέμα : πολλές ελιές στα δέντρα
Γατέω : ξέρω
Γιαγέρνω :γυρίζω
Γιάντα : γιατί
Γκέκα :το σκυλί κυρίως που χρησιμοποιούν οι βοσκοί
Γκίζεις : σύντμηση του αγγίζεις κλασικά ακούμε να λέγεται πριν από καβγά Μη μου γκίζεις!!!!
Γλακώ : τρέχω υπάρχει και σε μετοχή π.χ Ξάνη (β.λ παρακάτω) τον που έρχεται γλακιχτός
Γροικώ : ακούω
Γουλέρνω : γουστάρω
Διακονιάρης : ο τσιγκούνης
Εντο : (όχι ο παίκτης Ετό της Μπάρτσα) νάτο
Εκιά : εκέι
Επά ή Επαέ : εδώ
Ελλέ, μηλέ αμυγδαλέ :τα δέντρα κυρίως στο Ρέθυμνο τα χρησιμοποιούμε κατάληξη ε
Ζουρίδα : η νυφίτσα
Ζωστήρα : η ζώνη
Ηντα : σημαίνει τι π.χ Ήντα κάνεις
Θωρώ ή ξανοίγω : βλέπω άμα ακούσουμε έκφραση από τύπο με μαύρο ανοιχτό στο μπέτη πουκαμισάκι Γίαντα ξανοίγεις είμαστε στα πρόθυρα καβγά οπότε προσέχουμε
Θέτω : χτυπάω ή αφήνω
Κανίστρα : το μπιτόνι
Καπετάνιος :όχι της θάλασσας αλλά σημαίνει οπλαρχηγός γιαυτο αμα ακούσετε για κάνα χωρίο ότι είναι γεμάτο καπετάνιους μη το νομίζετε παραθαλάσσιο!!!!
Κασίδης : ο καραφλός
Κατακάφκαλα: σημαίνει στο κεφάλι πχ Θα σου παίξω κατκάφκαλα =για προχωρημένους κρητικούς θα τον χτυπήσω στο κέντρο του κεφαλιού
Καφάς : ο σβέρκος
Κοπέλι : σημαίνει παιδί αρκετές φορές ακούμε Ε τσι κουνέλας το κοπέλι!!!!!
Κούρσα : το αμάξι το επιβατικό
Κουστοτρουλίζω :κόβω τις πάνω άκρες από τα σταφύλια συνήθως
Κοντυλέ : μουσική π.χ παίξε μια κοντυλέ
Κοράκι : για ποδοσφαιρόφιλους είναι ο διαιτητής
Κούκλις :ο κόκορας (όχι δεν βγαίνει από το κούκλος)
Κουκοσάλι : το χαλάζι
Λαχτε ή λαχτίδια : τα χτυπήματα
Λέρα ή κάσα : κυριολέκτικά η βρώμα αλλά και ο αλήτης π.χ αυτός είναι μεγάλη λέρα
Λυρομπάντουρα : οι λύρες στους γάμους
Μαιμούνι: το μυρμύγκι αλλά και βρίσια π.χ εκεινο να το μαιμούνι
Maναρι : μην πηγαίνει ο νους σας στο πονηρό είναι το τσεκουρι στα κρητικά!!!
Μελίντακας : το μυρμήγκι
Μπαντελής : ο Παντελής είναι τα τρία ονόματα που αρχίζουν ο μ Μιχάλης μανόλης Μπαντελής
Μπαλωτάρω : πυροβολώ
Μπάντα : η μεριά π.χ ωθέ την πέρα μπαντα σημαίνει στην πέρα μεριά του χωριού συχνά χρησιμοποιείται και η λέξη ρούγα π.χ ώθε την κάτω ρούγα
Μπατανία :είναι οι κουβέρτες
Μπέτης : το μπροστινό μέρος του θώρακα
Ντακέρνω : αρχίζω
Ντάκος :ή κουκουβάγια είναι το παξιμάδι με ντομάτα και ελιές δοκιμάστε άφοβα
Νταντέλα : εκτός από το ακριανό τμήμα του εργόχειρου είναι και ο μεθυσμένος ή αλλίως λίαρδα η καζίκι της μεθιάς
Ξάνη : δες
Οζά :είναι τα ζωντανά γενικα κυρίως τα πρόβατα
Παίζω : σημαίνει και χτυπώ π.χ Θα του παίξω σημαίνει θα τον χτυπήσω
Παίμπω :στέλνω
Πράμα : χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να που με τίποτα π.χ Πόσο κάνει αυτό και η απάντηση είναι πράμα
Ρακί ή τσικουδιά: το Κρητικό ποτό αν ακούσετε την λέξη ρακοπέδιο και οδηγείται μην κάτσετε είναι εκεί που πίνουν τις άπειρες ρακές
Σεβντάς : ο ερωτικός καημός
Σύρε : σημαίνει πήγαινε π.χ συρε και πες του
Σφίγγω : δεν είναι το γνωστό σημαίνει μαλώνω π.χ Τον εσφίξανε τα αδέρφια της και δέχτηκε να την παντρευτέι (η γνωστή ιστορία στην Κρήτη)
Στο γύρω : στην ακρή π.χ Κάνε στο γύρο κάνε στην άκρη
Τροζός : μπουνταλάς: ο τρελός αλλιώς χρησιμοποιείται η έκφραση την έχει φάει στην φτερούγα!!!!
Τσουκάλι : το τσικάλι
Τζιγκελωτό : αυτό που είναι σαν αγκίστρι π.χ Τσιγκελωτή μουστάκα, μουστάκι στριφτό
Τσακμάκι : ο αναπτήρας
Χλαμπουτσόσυκα : τα αγριόσυκα
Χοχλίοι: τα σαλιγκάρια συχνά το λένε και για τους αργούς οδηγούς
Χώρα : συνήθως η κεντρική πόλη
ΠΗΓΗ
18 Σεπτεμβρίου 2012
Ο ΣΕΦΕΡΗΣ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΣΕΦΕΡΗ: ΕΛΕΝΗ
ΕΛΕΝΗ
ΤΕΥΚΡΟΣ : ... ἐς γῆν ἐναλίαν Κύπρον, οὗ μ᾿ ἐθέσπισεν
οἰκεῖν Ἀπόλλων, ὄνομα νησιωτικὸν
Σαλαμίνα θέμενον τῆς ἐκεῖ χάριν πάτρας.
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
ΕΛΕΝΗ : Οὐκ ἦλθον ἐς γῆν Τρωάδ᾿, ἀλλ᾿ εἴδωλον ἣν
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
ΑΓΓΕΛΟΣ : Τί φῆς;
Νεφέλης ἀρ᾿ ἄλλως εἴχομεν πόνους πέρι;
«Τ᾿ ἀηδόνια δὲ σ᾿ ἀφήνουνε νὰ κοιμηθεῖς στὶς Πλάτρες.»
Ἀηδόνι ντροπαλό, μὲς στὸν ἀνασασμὸ τῶν φύλλων,
σὺ ποὺ δωρίζεις τὴ μουσικὴ δροσιὰ τοῦ δάσους
στὰ χωρισμένα σώματα καὶ στὶς ψυχὲς
αὐτῶν ποὺ ξέρουν πὼς δὲ θὰ γυρίσουν.
Τυφλὴ φωνὴ ποὺ ψηλαφεῖς μέσα στὴ νυχτωμένη μνήμη
βήματα καὶ χειρονομίες. Δὲ θὰ τολμοῦσα νὰ πῶ φιλήματα,
καὶ τὸ πικρὸ τρικύμισμα τῆς ξαγριεμένης σκλάβας.
«Τ᾿ ἀηδόνια δὲ σ᾿ ἀφήνουνε νὰ κοιμηθεῖς στὶς Πλάτρες».
Ποιὲς εἶναι οἱ Πλάτρες; Ποιὸς τὸ γνωρίζει τοῦτο τὸ νησί;
Ἔζησα τὴ ζωή μου ἀκούγοντας ὀνόματα πρωτάκουστα:
καινούργιους τόπους, καινούργιες τρέλες τῶν ἀνθρώπων
ἢ τῶν θεῶν.
Ἡ μοίρα μου ποὺ κυματίζει
ἀνάμεσα στὸ στερνὸ σπαθὶ ἑνὸς Αἴαντα
καὶ μίαν ἄλλη Σαλαμίνα
μ᾿ ἔφερε ἐδῶ σ᾿ αὐτὸ τὸ γυρογιάλι.
Τὸ φεγγάρι
βγῆκε ἀπ᾿ τὸ πέλαγο σὰν Ἀφροδίτη,
σκέπασε τὴν καρδιὰ τοῦ Σκορπιοῦ, κι ὅλα τ᾿ ἀλλάζει.
Ποῦ εἶν᾿ ἡ ἀλήθεια;
Ἤμουν κι ἐγὼ στὸν πόλεμο τοξότης.
τὸ ριζικό μου ἑνὸς ἀνθρώπου ποὺ ξαστόχησε.
Ἀηδόνι ποιητάρη,
σὰν καὶ μία τέτοια νύχτα στ᾿ ἀκροθαλλάσι τοῦ Πρωτέα
σ᾿ ἄκουσαν σκλάβες Σπαρτιάτισσες κι ἔσυραν τὸ θρῆνο,
κι ἀνάμεσό τους - ποιὸς θὰ τὄ᾿ λέγε; - ἡ Ἑλένη!
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Δακρυσμένο πουλί, στὴν Κύπρο τὴ θαλασσοφίλητη
ποὺ ἔταξαν γιὰ νὰ μοῦ θυμίζει τὴν πατρίδα,
ἄραξα μοναχὸς μ᾿ αὐτὸ τὸ παραμύθι,
ἂν εἶναι ἀλήθεια πὼς αὐτὸ εἶναι παραμύθι,
ἂν εἶναι ἀλήθεια πὼς οἱ ἄνθρωποι δὲ θὰ ξαναπιάσουν
τὸν παλιὸ δόλο τῶν θεῶν.
ἂν εἶναι ἀλήθεια
πὼς κάποιος ἄλλος Τεῦκρος, ὕστερα ἀπὸ χρόνια,
ἢ κάποιος Αἴαντας ἢ Πρίαμος ἢ Ἑκάβη
ἢ κάποιος ἄγνωστος, ἀνώνυμος, ποὺ ὡστόσο
εἶδε ἕνα Σκάμαντρο νὰ ξεχειλάει κουφάρια,
δὲν τὄχει μὲς στὴ μοίρα του ν᾿ ἀκούσει
μαντατοφόρους ποὺ ἔρχονται νὰ ποῦνε
πὼς τόσος πόνος τόση ζωὴ
πῆγαν στὴν ἄβυσσο
γιὰ ἕνα πουκάμισο ἀδειανὸ γιὰ μίαν Ἑλένη.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ, Γ'
Στὸν Κόσμο τῆς Κύπρου,
Μνήμη καὶ Ἀγάπη
....Κύπρον, οὗ μ' ἐθέσπισεν...
ΑΡΧΑΙΕΣ ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ. ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ "ΕΛΕΝΗ". ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
|
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)