Μάθηση χωρίς σκέψη είναι χαμένος κόπος. Σκέψη χωρίς μάθηση είναι κίνδυνος. Κομφούκιος*
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Αρχική σελίδα
- Ταινίες
- Ντοκιμαντέρ
- Καλλιτεχνικά / Εκπαιδευτικά
- Οικολογία
- Φωτογραφία
- Δικαιώματα των Ζώων
- Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Η ελληνική ως ξένη γλώσσα
- Δραματοθεραπεία
- Online Περιοδικά
- Διαδικτυακές διαλέξεις
- Εκπαιδευτικά Project
- Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
- Μουσεία / Γκαλερί
- Street Art
- Εκθέσεις-Εκδηλώσεις
- Visual Research
- Απόψεις
- Κριτικοί Εκπαιδευτικοί Αναστοχασμοί
- BLOG 2
8 Μαρτίου 2012
Nanook of the North (1922) - Ο Νανούκ του Βορρά. Το πρώτο ανθρωπολογικό/εθνογραφικό φιλμ
So I look to my Escimo Friend
(Damien Rice, Escimo)
Πάει καιρός από τότε που ο αυτόκλητος εθνικός σχολιαστής της Δημόσιας Σφαίρας εν Ελλάδι (βλ. Λάκης Λαζόπουλος) κατηγορούσε σε ιδιωτικά κανάλια τη ΝΕΤ πως προβάλλει μόνο ντοκυμαντέρ, επί λέξει «εκείνες τις ταινίες με τις σαύρες πάνω στα δέντρα». Σήμερα, στο σύγχρονο θεατή απευθύνονται διοργανώσεις όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ, θεσμοί που πασχίζουν να αναδείξουν το ειδικό βάρος των ταινιών τεκμηρίωσης έναντι όλων αυτών των βίντεο-ντοκουμέντων και των «αληθινών» ιστοριών που κατακλύζουν τις μικρές οθόνες. Γι΄αυτό και την παρούσα στήλη δε θα μπορούσε να απασχολεί τίποτε άλλο παρά το κλασικότερο των κλασικών, η ταινία που γέννησε τη δημιουργική διαπραγμάτευση του ‘πραγματικού’ και όρισε το εθνογραφικό ή ανθρωπολογικό φιλμ τεκμηρίωσης ως την πιο ανώδυνη μέθοδο γνωριμίας με τον Άλλο, μια ταινία... με ονοματεπώνυμο. Ο «Νανούκ του Βορρά» είναι το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ στην ιστορία του κινηματογράφου, γυρισμένο το 1922, πριν από την ίδια την εφεύρεση του όρου από τον John Grierson. Ως γνήσιο προϊόν του Μεσοπολέμου, αντικατοπτρίζει μία από τις βασικές τάσεις του Αμερικάνικου πολιτισμού στις αρχές της δεκαετίας του ’20 – την έστω και νοερή φυγή σε τόπους εξωτικούς που συνδυάζουν το ειδυλλιακό με το επικίνδυνο.


Στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος βρίσκεται η περιγραφή των δομών της μικρής κοινωνίας των Εσκιμώων, ενώ ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη σχέση των μελών της με το φυσικό περιβάλλον, υπό το φως της εμπειρίας και της Παράδοσης. Κάπως έτσι ο σκηνοθέτης καταφέρνει να συγκεράσει τις δυο αντίρροπες τάσεις της οπτικής επικοινωνίας της εποχής - από τη μία τη στροφή στο μακρινό και ονειρεμένο, από την άλλη, την προσήλωση στην εξέλιξη, η μελέτη ενός νέου τρόπου ζωής σε ένα τεχνολογικά ανεπτυγμένο, βιομηχανοποιημένο αστικό περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας ο ίδιος πενιχρά μέσα (μια δυσκίνητη κάμερα) νοσταλγεί το μοντέλο της κοινωνίας προ μοντερνισμού, καταρρακώνοντας το δίπολο πολιτισμένος – βάρβαρος.
Αυτό δε σημαίνει πως η δουλειά του σκηνοθέτη πέρασε αλώβητη από τη μεταγενέστερη κριτική ή πιο συγκεκριμένα, κατηγορήθηκε πως σκηνοθέτησε πολλές από τις σκηνές της ταινίας. Άλλωστε, δεν είχε ακόμη αναπτυχθεί ο προβληματισμός πως η κάμερα αλλοιώνει εξ’ ορισμού το περιβάλλον που καταγράφει. Και το πιο σημαντικό; Έμεινε στην ιστορία ως ο πρώτος καλλιτέχνης που χρησιμοποιήσε χορηγό (η δουλειά του χρηματοδοτήθηκε από μια εταιρεία...γουναρικών), δίνοντας λαβή στους υποστηρικτές της ελεύθερης αγοράς, και αναδεικνύοντας άλλο ένα γοητευτικό παράδοξο του σύγχρονου πολιτισμού.
Γκέλυ Μαδεμλή
πηγή
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου