Μάθηση χωρίς σκέψη είναι χαμένος κόπος. Σκέψη χωρίς μάθηση είναι κίνδυνος. Κομφούκιος*
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Αρχική σελίδα
- Ταινίες
- Ντοκιμαντέρ
- Καλλιτεχνικά / Εκπαιδευτικά
- Οικολογία
- Φωτογραφία
- Δικαιώματα των Ζώων
- Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Η ελληνική ως ξένη γλώσσα
- Δραματοθεραπεία
- Online Περιοδικά
- Διαδικτυακές διαλέξεις
- Εκπαιδευτικά Project
- Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
- Μουσεία / Γκαλερί
- Street Art
- Εκθέσεις-Εκδηλώσεις
- Visual Research
- Απόψεις
- Κριτικοί Εκπαιδευτικοί Αναστοχασμοί
- BLOG 2
14 Φεβρουαρίου 2013
Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 15η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Κινηματογράφος-Θέατρο).
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΑΞΗ ΣΤ΄
ΕΝΟΤΗΤΑ 15η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ
ΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
Κιν..ματογράφος // καρδιοχτ..πια // ταχ..δρόμος // ακροπατ..ντας // παντζούρ.. // μισάν...χτος // πρόν...α // εκατομμ..ρια // φύ...ο // μ...ράζω // σκ..νοθεσία // σ..νάριο // φ..τογραφία // ήχ..ς // διεύθ..νση // παραγ..γός // προσεδάφ..ση // ..πόσχεση // αποχ..ρίζομαι // προσσελήν..ση // εν..δρείο // οδοντίατρος // απομον..μένος // αδιέξ..δο // ..ττοπαθής // εμψυχ..νω // ενθαρρ..νω // εφευρ..της // αυθεντ..κότητα // δ..σπιστος // ιδιοφ..ής // π..ροτέχνημα // φα...νή // ραπτομ..χανή // ..ποδηματοπ...ός // κομμ..τρια // ατέλ...α // κ...τώνας // χιτ..νας.
1. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με την κατάλληλη παρομοίωση από την παρένθεση:
( σαν το κερί, όπως η χελώνα, σαν αστραπή, σαν πούπουλο, σαν το σκύλο με τη γάτα, σαν να ήταν η μάνα μου, σαν παπαγάλος, σαν απολιθωμένοι )
α) Περπατά αργά ___________________________________________________________
β) Στο διάστημα ο άνθρωπος είναι ελαφρύς ______________________________________
γ) Ο Γιώργος και ο Τάκης τσακώνονται _________________________________________
δ) Από τη στενοχώρια της έχει λιώσει ___________________________________________
ε) Ο μαθητής έλεγε το μάθημα ________________________________________________
στ) Μείναμε και οι δύο ακίνητοι ________________________________________________
ζ) Όρμησε _____________________________ να το πιάσει.
η) Η κυρία Άννα με περιποιήθηκε ______________________________________________
2. Να αντιστοιχίσεις τα επίθετα της στήλης Α με τις σωστές παρομοιώσεις της στήλης Β:
Α
|
Β
|
Σκληρό
|
σαν την καρδιά ενός μαρουλιού
|
Απαλό
|
σαν μαχαίρι
|
Τρυφερό
|
σαν χάδι
|
Ψηλό
|
σαν την πέτρα
|
Γρήγορο
|
σαν κυπαρίσσι
|
Κοφτερό
|
σαν τον άνεμο
|
3. Να γράψεις μία κυριολεκτική και μία μεταφορική φράση για καθένα από τα παρακάτω ρήματα:
α) σπάζω
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
β) πληρώνω
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
γ) παίρνω
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
δ) μυρίζω
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
4. Να σημειώσεις το γράμμα Κ για τις κυριολεξίες και το Μ για τις μεταφορές:
Έκοψε το δάχτυλό του με το μαχαίρι. ___
|
Απ’ τον καημό της έχει λιώσει. ___
|
Κόψε δρόμο από το μονοπάτι. ___
|
Τα κεριά έλιωσαν από τη ζέστη. ___
|
Έχουν πάρει τα μυαλά του αέρα. ___
|
Ο καφές ξεχείλισε στο φλιτζάνι. ___
|
Πάρε το βιβλίο σου και κάθισε να διαβάσεις. ___
|
Η βιβλιοθήκη ξεχειλίζει από βιβλία. ___
|
5. Να συλλαβίσεις τις παρακάτω λέξεις:
αρνήθηκε
|
_________________
|
αλληλοβοήθεια
|
_________________
|
ηλιοβασίλεμα
|
_________________
|
διαταράσσει
|
_________________
|
αντίρρηση
|
_________________
|
διεύθυνση
|
_________________
|
παιδιάστικος
|
_________________
|
στιγμιαίος
|
_________________
|
δρασκελιά
|
_________________
|
ηλικιωμένος
|
_________________
|
βενζινάδικο
|
_________________
|
τέσσερις
|
_________________
|
ηλεκτρισμός
|
_________________
|
κοσμοϊστορικός
|
_________________
|
6. Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά βάζοντας τα επίθετα των παρενθέσεων στον κατάλληλο τύπο:
α) Το ________ (διεθνής) αεροδρόμιο. ε) Την ________ (επικερδής) επιχείρηση.
β) Τις ________ (καταρρακτώδης) βροχές. στ) Τα ________ (αειθαλής) δέντρα.
γ) Τα ________ (οινοπνευματώδης) ποτά. ζ) Η ______ (συνεχής) τουριστική ανάπτυξη
δ) Των ________ (πολυτελής) διαμερισμάτων. η) Οι ________ (αγγλομαθής) φοιτητές.
7. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ και το επίρρημα πολύ:
α) Πρόκειται για ένα ________ έξυπνο σχέδιο.
β) Στη Μακεδονία έριξε ________ βροχή και ________ χαλάζι.
γ) ________ άνθρωποι δεν αντέχουν στην ________ ζέστη και ιδρώνουν ________.
δ) ________ σχέδια συζητήθηκαν, αλλά κανένα δεν κρίθηκε ________ αποτελεσματικό.
ε) Έχω ________ φίλους και παίζουμε ________ ώρες μαζί.
στ)Οι γιαγιάδες είναι ________ αγαπητά πρόσωπα και τις θυμόμαστε πάντα με ________ αγάπη.
8. Να υπογραμμίσεις τους επιθετικούς προσδιορισμούς στο παρακάτω κείμενο:
Στις μέρες μας ένα μεγάλο μέρος της ομορφιάς του Παρθενώνα έχει χαθεί, καθώς πολλά από τα γλυπτά του αφαιρέθηκαν από ασυνείδητους αρχαιοκάπηλους. Τα καλύτερα και σημαντικότερα κομμάτια από τα ανάγλυφα της ζωοφόρου του Παρθενώνα και πολλά άλλα έργα αφαιρέθηκαν κρυφά από τον Άγγλο λόρδο Έλγιν το 1803 και το 1812, με την ανοχή των τουρκικών αρχών. Σήμερα εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο. Η ελληνική πολιτεία έχει ξεκινήσει, εδώ και αρκετά χρόνια, αγώνα για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα.
9. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τις παθητικές μετοχές των ρημάτων στις παρενθέσεις:
α) Οι __________ (καλώ) έτρωγαν, έπιναν και χόρευαν.
β) Οι δυτικές συνοικίες είναι από τις πιο __________ (υποβαθμίζω) περιοχές της Αττικής.
γ) Η Ρένα προτίμησε να μείνει στο σπίτι, γιατί ήταν πολύ __________ (κουράζομαι).
δ) Όσο μιλούσε ο εισαγγελέας, οι __________ (κατηγορώ) άκουγαν με __________ (σκύβω) κεφάλι.
ε) Το βαριά __________ (πληγώνομαι) ζώο ίσα ίσα που σάλευε.
στ)Η παράσταση ήταν ολωσδιόλου __________ (αποτυχαίνω).
ζ) Μέσα στο μπαούλο βρήκαν έναν __________ ( κρύβω) θησαυρό.
10. Συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις με τις λέξεις της παρένθεσης: (αλεπού, πούπουλο, σίφουνας, αηδόνι, κατσίκι, πίσσα, λεμόνι, παπαρούνα, δελφίνι, περιστέρι).
· Είναι ελαφρύς σαν
· Είναι αγνό σαν
· Σκαρφαλώνει σαν
· Έγινε κόκκινος σαν
· Είναι πονηρός σαν
· Κολυμπά σαν
· Κιτρίνισε σαν το
· Τρέχει σαν
· Είναι μαύρος σαν
· Τραγουδά γλυκά σαν
11. Γράφω Κ αν είναι κυριολεξία και Μ αν είναι μεταφορά.
· Πικρό μαντάτο
· Πικρό σιρόπι
· Έσπασε το βάζο
· Έπεσε με τα μούτρα στη δουλειά
· Κρέμονταν από τα χείλη του δασκάλου τους
· Έπεσε από ένα βράχο
· Δεν μπορούσε να συγκεντρώσει το μυαλό του
· Συγκέντρωσαν τα χρήματα για τη βοήθεια
· Έχασα την υπομονή μου μαζί σου
· Έχασε το πορτοφόλι του
12. Από τις μεταφορές κάνω κυριολεξίες.
· Γλυκό όνειρο:
· Κοφτερό μυαλό:
· Σιδερένια θέληση:
· Τρυφερά λόγια:
13. Από τις κυριολεξίες κάνω μεταφορές.
· Το αεροπλάνο πέταξε:
· Ελαφριά βαλίτσα:
· Πικρός καφές:
· Ζεστή σούπα:
· Χρυσό δαχτυλίδι:
14. Να εντοπίσετε τους χρονικούς προσδιορισμούς στο παρακάτω κείμενο:
Το Θεσσαλικό Θέατρο, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις των τραγωδιών <<Φιλοκτήτης>> και <<Προμηθέας Δεσμώτης>> τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια, προετοιμάζει για τη φετινή καλοκαιρινή θεατρική περίοδο την παράσταση με την τραγωδία του Ευριπίδη <<Ελένη>> σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη, με τη Φιλαρέτη Κομνηνού στον ομώνυμο ρόλο και τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο στο ρόλο του Μενέλαου. Η <<Ελένη>> ξεχωρίζει από τις άλλες σωζόμενες τραγωδίες εξαιτίας του ύφους της. Ο Ευριπίδης εκμεταλλεύεται μια άλλη εκδοχή του μύθου του Τρωικού πολέμου, κατά την οποία η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Εκεί μεταφέρθηκε το είδωλό της, ενώ εκείνη έμεινε δέκα χρόνια στην Αίγυπτο. Ο ποιητής τονίζει στην <<Ελένη>> τον παραλογισμό του πολέμου, ένα μήνυμα ιδιαίτερα επίκαιρο την εποχή που διδάχτηκε η τραγωδία, μετά το τέλος της σικελικής εκστρατείας, που έληξε ταπεινωτικά για τους Αθηναίους. Το μήνυμα είναι επίκαιρο ακόμα και σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ.
15. Στο παραπάνω κείμενο να εντοπίσετε τους επιθετικούς προσδιορισμούς.
16. Να συμπληρώσεις το επίθετο πολύς σε όποιο γένος, αριθμό και πτώση χρειάζεται.
· Έκανε ..................... θόρυβο για το τίποτα.
· Από την ..................... βιασύνη του κάνει λάθη.
· Το ................... κρύο τους είχε παραλύσει τα νεύρα.
· Σε χαιρετώ με ................... αγάπη.
· Ακούστηκαν φωνές ..................... παιδιών.
· Έχει .................. ζήλο και .................... όρεξη για γράμματα.
17. Να συμπληρώσεις τα κενά:
Ισχ...ρός
|
άγρ...ος
|
φετ...νός
|
άσχ...μος
|
βόρ..ος
|
άς...μος
|
δαν...κός
|
τέλ...ος
|
βορ...νός
|
λογ...κός
|
οικ...ος
|
πρόθ...μος
|
ετ...σιος
|
ωρ...ος
|
γελ...ος
|
βουν...σιος
|
σπουδ...ος
|
αστ...ος
|
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου