25 Φεβρουαρίου 2013

ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Η ενέργεια των αρχαίων ιερών ναών!


Alvin Holm είναι καθηγητής Αρχιτεκτονικής στην Pensylvania και λάτρης της αρχαίας Ελλάδας. Ευρισκόμενος στη χώρα μας για να μιλήσει σε συνέδριο στη Σαμοθράκη με θέμα τα "Καβείρια Μυστήρια" , μίλησε στις Pyles και το Γιάννη Μούτσο, για τις αόρατες δυνάμεις που κρύβει μέσα της η αρχαία αρχιτεκτονική και η επίδραση που έχουν στον ψυχισμό αλλά και στο σώμα μας οι αρχαίοι ναοί.

"Οι αρχαίοι ναοί, εμπεριέχουν τον Θεό"

24 Φεβρουαρίου 2013

2. Η νομοθεσία της Μακεδονικής Δυναστείας και η σύγκρουσή της με τους "δυνατούς"


1. Οι εξελίξεις στην οικονομία και την κοινωνία κατά την περίοδο της δυναστείας των Μακεδόνων

1. Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη


1. Ο Ιουστινιανός και το έργο του


2.Ο Ηράκλειος και η δυναστεία του (610-717): Εσωτερική μεταρρύθμιση και αγώνας επιβίωσης


1. Οι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο


2. Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο


2. Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ


1. Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας

3. Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής

4. Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους


5. Η Βυζαντινή εποποιϊα. Επικοί αγώνες και επέκταση της Αυτοκρατορίας

6. Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρώσικου κράτους


7. Σχέσεις Βυζαντίου-Δύσης. Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων


17 Φεβρουαρίου 2013

ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑΤΑ ΜΜΕ / ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ / ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ



Από το  άρθρο «30  χρόνια πριν-και πώς ζούμε σήμερα»,  Περιοδικό «Ταχυδρόμος», αρ. 22  27 Μαϊου  1992, σελ. 63-68.

UNESCO: 21 Ώρες Διδασκαλίας = 84 Ώρες Δουλειάς Γραφείου


UNESCO: 21 ώρες διδασκαλίας = 84 ώρες δουλειάς γραφείου
Σύμφωνα με πρόσφατη (2012) μελέτη της UNESCO κάθε ώρα διδακτικού έργου ενός καθηγητή αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου!

ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ Μουσική καταγραφή αρχαίας ελληνικής μελωδίας!


Η μοναδική στον κόσμο ακέραιη μουσική καταγραφή μελωδίας σε αρχαιοελληνική παρασημαντική με τη χρήση αποκλειστικά φωνητικών χαρακτήρων, που βρέθηκε το 1912 στη Θράκη, αποκωδικοποιήθηκε από Έλληνα επιστήμονα και παρουσιάστηκε μουσικά στην αίθουσα τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του Α' Βαλκανικού Συνεδρίου Φυσικής.

15 Φεβρουαρίου 2013

Ραμ Ντας- Ποιος ευθύνεται για τη δυστυχία στον κόσμο;


Ο Ραμ Ντας μιλά για τον ανθρώπινο πόνο. Βιογραφικά στοιχεία του ομιλητή από τη Wikipedia: Ο Ραμ Ντας (Ram Dass), γεννημένος το 1931 ως Richard Alpert, είναι ένας σύγχρονος Αμερικανός πνευματικός δάσκαλος και συγγραφέας τού σημαίνοντος βιβλίου Be Here Now (Να Είσαι Εδώ Τώρα). Είναι γνωστός για την προσωπική και επαγγελματική του σχέση με τον Τίμοθι Λήρι στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ τη δεκαετία του 60, για τα ταξίδια του στην Ινδία και τη σχέση του με τον ινδουιστή γκούρου Neem Karoli Baba, και για την ίδρυση των φιλανθρωπικών οργανώσεων Ίδρυμα Σέβα και Ίδρυμα Χανουμάν. Για κάποιο διάστημα ήταν καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ και μετά στο Χάρβαρντ, όπου δούλεψε στο Τμήμα Κοινωνικών Σχέσεων, στο Τμήμα Ψυχολογίας, στο Πτυχιακό Τμήμα Εκπαίδευσης και στην Κοινωνική Υπηρεσία, όπου ήταν θεραπευτής. Το 1991 του απονεμήθηκε το Βραβείο Ειρήνης Abbey για Θαρραλέα Ηθική Συνείδηση (Peace Abbey Courage of Conscience Award). Εκτός από τις δύο φιλανθρωπικές οργανώσεις που ίδρυσε, ιδρύθηκε επίσης η οργάνωση «Αγάπησε Υπηρέτησε Θυμήσου» (Love Seve Remember) για να διατηρήσει τις διδασκαλίες του ίδιου καθώς και του γκούρου του Neem Caroli Baba. Ο Ραμ Ντας υπηρετεί επίσης στο διδακτικό προσωπικό του ιδρύματος Meta Institute, όπου παρέχει εκπαίδευση για συνειδητή και συμπονετική φροντίδα των ετοιμοθάνατων. Το 1997 έπαθε εγκεφαλικό που τον άφησε με εκφραστική αφασία (προβλήματα στη γλωσσική έκφραση) και το οποίο ερμήνευσε ως πράξη θείας χάρης. Συνεχίζει να διδάσκει μέσω του ιστοχώρου του.
πηγή

Eραστής του πυρός (Yogi of Fire - greek subs) [ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ]

To "Yogi of Fire" είναι ένα ντοκιμαντέρ 47 λεπτών, που εξερευνά την εκπληκτική ικανότητα που έχει ένας Ινδός γιόγκι να μπαίνει μέσα στη φωτιά και να παραμένει σε αυτήν χωρίς να καίγεται. Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει λεπτομερώς μια σπάνια «τελετή της φωτιάς» που τελεί ο γιόγκι, καθώς και γενικότερα τη ζωή και την προσωπικότητά του.

Πριν δείτε το ντοκιμαντέρ, διαβάστε την ολοκληρωμένη περιγραφή του βίντεο εδώ:
http://www.youtubetranslations.gr/yogi_of_fire_pop_up.htm 
όπου θα βρείτε και τα υπόλοιπα μέρη του βίντεο.

Σημειώσεις σχετικά με τα μέρη του βίντεο:
Το Πρώτο Μέρος κυρίως μας γνωστοποιεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο γιόγκι Ραμπάου ζει, τον γνωρίζουμε ως άνθρωπο, ως προσωπικότητα, και μαθαίνουμε τον ιδεολογικό χώρο στον οποίο κινείται και τις παραδόσεις που ακολουθεί (που είναι οι βεδικές παραδόσεις της αρχαίας Ινδίας).
Στο Δεύτερο Μέρος, στο χρόνο 3:00, αρχίζει η στενότερη επαφή του με τη 
φωτιά. Αν έχετε περιορισμένο χρόνο, πηγαίνετε κατευθείαν εκεί.

Έχει το νερό συνείδηση;


Η ιδέα ότι το νερό έχει συνείδηση είναι γνωστή στο ευρύ κοινό πρώτιστα μέσα από τη δουλειά του Dr Masaru Emoto, η οποία προβλήθηκε από το ντοκιμαντέρ "Τι στο μπιπ ξέρουμε;". Απολαύστε τη μουσική, τις φωτογραφίες και τις ιδέες.

Η ταινία "Σιντάρτα" του Έρμαν Έσσε


Μεταφορά στην κινηματογραφική οθόνη του γνωστού μυθιστορήματος του Έρμαν Έσσε "Σιντάρτα", το οποίο αναφέρεται στην ζωή ενός πνευματικού αναζητητή που έζησε την εποχή του Βούδα στην Ινδία. Ένα συγκινητικό και βαθυστόχαστο έργο.

Η γιόγκα στις φυλακές (Art of Living)


Φυλακισμένοι εκπαιδεύονται σε αναπνευστικές πρακτικές της γιόγκα με πολύ καλά αποτελέσματα στην ψυχολογία και τη συμπεριφορά τους.
Use of breathing exercises of yoga in correctional facilities, with very good results as to the psychology and behavior of detainees.

Σχολικό Πρόγραμμα Ηρεμεί τα Παιδιά Μέσω της Γιόγκα


Η γιόγκα στα σχολεία επιφέρει ηρεμία, εστίαση και λιγότερη βία. (Ρεπορτάζ από το Fox News)

Η Γιόγκα σε Ανθρωπιστικές Οργανώσεις

Η γιόγκα ως μέθοδος καταπολέμησης του άγχους σε ανθρωπιστικές οργανώσεις.

14 Φεβρουαρίου 2013

Κατασκευή Σχεδιαγράμματος έκθεσης ΣΤ' δημοτικού και παραδείγματα

Δημιουργώντας μια νέα δημόσια σφαίρα χωρίς το κράτος


από συνέντευξη του Paolo Virno σε ισπανικό περιοδικό 12/04/04

Γ. Χάμπερμας: Η «δομημένη» δημόσια σφαίρα


O αναδομητής επιστήμονας και καθηγητής, που είδε στο καπιταλιστικό στάδιο ανάπτυξης την εμφάνιση της «δημόσιας σφαίρας» και θέλησε να γεφύρωσει το χάσμα μεταξύ φιλοσοφίας και κοινωνικής επιστήμης, ο Γιούργκεν Χάμπερμας, γεννήθηκε σαν σήμερα στις 18 Ιουνίου του 1929. Πιο κοντά στον στρουκτουραλισμό παρά στην αποδόμηση, βλέπει τον κόσμο χτισμένο σε μεγάλες δομές. Εξάλλου οι διανοητικές διαμάχες του με τον αποδομητή Ζακ Ντεριντά, δείχνουν ακριβώς την αναδομητική κατεύθυνση της σκέψης του.

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 17η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Πόλεμος και ειρήνη).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 16η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Μουσεία).


ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ «ΓΛΩΣΣΑΣ»
                             

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 15η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Κινηματογράφος-Θέατρο).


ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΣ                                                             ΤΑΞΗ   ΣΤ΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 15η       ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:_______________________________________________________

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 14η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Πάσχα).


ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ - ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 13η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Τρόποι ζωής και επαγγέλματα).


ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΣ – ΕΝΟΤΗΤΑ 13 Τρόποι  ζωής  και  επαγγέλματα

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ______________________________________________________________

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 12η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (25η Μαρτίου).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 11η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Συγγενικές σχέσεις).


ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ.............................................ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ...../....../......


                                                          
                               ΕΝΟΤΗΤΑ  11 - ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ  ΑΣΚΗΣΕΙΣ           
                                                    (ΣΥΓΓΕΝΙΚΕΣ  ΣΧΕΣΕΙΣ)

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 10η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Ατυχήματα).



ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΤΑΞΗ  ΣΤ΄  ΕΝΟΤΗΤΑ 10Η ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 9η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Συσκευές).



ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 8η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Χριστούγεννα).


8ο   ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ   ΓΛΩΣΣΑΣ

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 7η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Η ζωή έξω από την πόλη).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 4η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Διατροφή).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 6η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Η ζωή σε άλλους τόπους).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 5η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (17η Νοέμβρη).


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 3η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (28η Οκτωβρίου).σ


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 1η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Ταξίδια,τόποι,μεταφορικά μέσα).


ΕΝΟΤΗΤΑ 1η
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ___________________________________________________________


Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 2η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Κατοικία).



ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤ’ ΤΑΞΗΣ ΣΤΗ Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ


13 Φεβρουαρίου 2013

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ Α', Β', Γ' ΚΛΙΣΗ ΑΡΧΑΙΩΝ

ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ



Σχεδιαγράμματα



Μεσαιωνικής και νεότερης



Ιστορίας

ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ [ΚΕΦ. 7ο: Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ 15ος- 18ος αι., ΕΝΟΤΗΤΑ: ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ- Η ΤΕΧΝΗ]


Η πραγματική εκπλήρωση (Γκάνγκατζι)

Η διαφορά μεταξύ της επιφανειακής και της ουσιαστικής εκπλήρωσης.

Υπάρχει επιλογή (Γκάνγκατζι)

Ποια είναι η λύση για τον ανθρώπινο πόνο; Είναι εσωτερική ή εξωτερική;

Επικοινωνία καρδιά με καρδιά (Γκάνγκατζι)

Όταν ο εαυτός είναι αυθεντικός, μπορεί να υπάρξει επικοινωνία καρδιά με καρδιά.


Μάρτυρας της Ομορφιάς (Μαχαράτζι)


Ομιλία από τον Μαχαράτζι, γνωστό πνευματικό δάσκαλο...

Ο Θάνατος ανήκει στον Κόσμο των Φαινομένων

Ο Σουάμι Σατσιτάναντα, γνωστός Ινδός πνευματικός δάσκαλος, ιδρυτής της Integral Yoga, λέει ότι ο θάνατος ανήκει στον κόσμο των φαινομένων.


Τι συμβαίνει κατά την πνευματική φώτιση


Το Γέλιο και τα Βάρη της Ζωής...


Ομιλία από πνευματικό δάσκαλο, μαθητή του Όσο.

Η αλλαγή αρχίζει από μέσα μας. Τα οφέλη της διδασκαλίας του Υπερβατικού Διαλογισμού στα σχολεία

Η αλλαγή αρχίζει από μέσα μας

12 Φεβρουαρίου 2013

Ανθοϊάματα Μπαχ [ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ]


Τα ανθοϊάματα Μπαχ (Bach Flower Remedies) είναι μια εναλλακτική μέθοδος θεραπείας, την οποία ανακάλυψε ο Άγγλος γιατρός Έντουαρντ Μπαχ, στις αρχές του 20ου αιώνα. Παρασκευάζονται από 38 διαφορετικά λουλούδια της Αγγλίας και είναι τελείως ακίνδυνα, χωρίς καμία παρενέργεια ή αλληλεπίδραση με άλλα φάρμακα ή ουσίες. Έτσι μπορεί να τα πάρει καθένας (ακόμα και μωρά και ζώα), αρκεί να βρει ποια από τα 38 ταιριάζουν στην δική του περίπτωση.

Η ομοιότητα μεταξύ ελληνικής και ινδικής σκέψης



Οι Ουπανισάντς ενέπνευσαν κάθε θρησκεία και φιλοσοφικό σύστημα του κόσμου. Αυτό συνέβη ιδιαίτερα με την Ελληνική φιλοσοφία καθώς ανάμεσά τους υπάρχουν εντυπωσιακές ομοιότητες, οι οποίες δεν μπορεί να είναι τυχαίες. Πρέπει να υπάρχει κάποια σχέση των Ουπανισάντς με τους Ίωνες σοφούς, τον Ηράκλειτο, τον Πυθαγόρα, τον Μεγασθένη, τον Ηρόδοτο  και τον Πλάτωνα. Φαίνεται ότι οι προαναφερθέντες φιλόσοφοι καθώς και άλλοι Έλληνες και Ρωμαίοι, είχαν μυηθεί στην Ινδική φιλοσοφία, τη Σοφία των Βεδών και των Ουπανισάντς.


Άρθρο της Κρυσταλλίας Ιωαννίδου:
Ο ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΩΣ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΗ ΤΟΥ ΑΛΗΘΙΝΟΥ
Αναλογίες στον Πλατωνικό και τον Ουπανισαδικό στοχασμό

Ο εσωτερικός μονόλογος και η τέχνη της σιωπής (Γκάνγκατζι)

Περιγραφή 

Από το σεμινάριο που έδωσε η (πνευματική δασκάλα) Γκάνγκατζι στο Βανκούβερ τον Ιούλιο του 2008, όπου οι συμμετέχοντες εξασκήθηκαν στη σιωπή (στο να περνάνε τη μέρα τους δίχως να μιλάνε -βλέπε «φλυαρούνε»).




Στα σχόλια του βίντεο, ο betalabs έγραψε: Και ποιος είναι ο σκοπός της σιωπής,  σε τι προσβλέπει όλο αυτό;;;;;; Ο MrBachRules1685 τού απάντησε: Όταν μιλάς, μπορείς να ακούσεις πραγματικά? Κι εγώ πρόσθεσα, απαντώντας στον MrBachRules1685 : Σωστό. Δεν μπορείς να ακούσεις ούτε τον άλλον, ούτε τον εαυτό σου, ούτε την ύπαρξη. Κι όταν μπορείς να σιωπήσεις και να ακούσεις, τότε μπορείς και να μιλήσεις όταν και όπως πρέπει, όχι ως μια μορφή αντίδρασης, αλλά ως μια μορφή δημιουργίας ή σοφής ανταπόκρισης.

 Ο ιστοχώρος της Gangaji βρίσκεται εδώ.

10 Φεβρουαρίου 2013

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ


Η απρόσωπη σύνταξη στα ν.ε. και στα α.ε.


Η απρόσωπη σύνταξη στα ν.ε.  
       
         Η απρόσωπη σύνταξη στα ν.ε. ή υπάρχουν απρόσωπα ρήματα στα ν.ε.;;;;

Στα ν.ε. υπάρχουν πολλά απρόσωπα ρήματα ή απρόσωπες εκφράσεις που τις χρησιμοποιούμε καθημερινά. Είναι τα ρήματα ή οι εκφράσεις που δεν έχουν ως υποκείμενο κάποιο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα.

Απρόσωπα ρήματα είναι:
α) τα ρήματα που σχηματίζονται μόνο στο γ' ενικό πρόσωπο:
πρέπει
επείγει κ.ά.

β) το γ' εν. πρόσωπο προσωπικών ρημάτων:
αξίζει
μπορεί κ.ά.

γ) το γ' εν. πρόσωπο ρημάτων παθητικής φωνής:
επιτρέπεται
απαγορεύεται κ.ά.

δ) το γ' εν. πρόσωπο ρημάτων που δηλώνουν φυσικά φαινόμενα:
αστράφτει
βρέχει κ.ά.

Απρόσωπες εκφράσεις:
σχηματίζονται με το γ' εν. πρόσωπο του ρήματος είναι και ένα επίθετο ή ουσιαστικό:
είναι σίγουρο
είναι κρίμα κ.ά.

Έχουν υποκείμενο τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες
 εκφράσεις; ; ; ; ;
Τα απρόσωπα ρήματα ή οι απρόσωπες εκφράσεις, όπως είπαμε, δεν παίρνουν για υποκείμενο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα. Το υποκείμενό τους είναι:

α) πρόταση,  π.χ.
Πρέπει να φύγω.
Το απρόσωπο πρέπει έχει ως υποκείμενο την πρόταση "να φύγω"

Αξίζει να προσπαθήσει κανείς.
Το απρόσωπο αξίζει έχει ως υποκείμενο την πρόταση "να προσπαθήσει κανείς"

Είναι κρίμα που δεν ήρθες.
Η απρόσωπη έκφραση "είναι κρίμα" έχει ως υποκείμενο την πρόταση "που δεν ήρθες"

β) αφηρημένο ουσιαστικό ή πρόταση, π.χ.
Απαγορεύεται το κάπνισμα ή Απαγορεύεται να καπνίζετε
Το απρόσωπο απαγορεύεται έχει ως υποκείμενο "το κάπνισμα" ή την πρόταση "να καπνίζετε"

γ) Ρήματα που δηλώνουν φυσικό φαινόμενο
Αστράφτει και βρέχει όλη μέρα
Στα ρήματα που δηλώνουν φυσικό φαινόμενο το υποκείμενο είναι το εννοούμενο "ο καιρός" ή "ο Θεός" ή "η φύση"
Η απρόσωπη σύνταξη στα α.ε.

Ποιά ρήματα ονομάζονται απρόσωπα;


Απρόσωπα ονομάζονται τα ρήματα που χρησιμοποιούνται στο γ' ενικό πρόσωπο και δε δέχονται ως υποκείμενο πρόσωπο ή πράγμα.
Από αυτά μερικά τα συναντάμε μόνο ως απρόσωπα:
χρή (= πρέπει, είναι αναγκαίο, χρειάζεται, είναι δυνατό - πιθανό) πρτ. χρν και χρν, μελ. χρήσει, αόρ. χρησε
δε (= πρέπει, είναι ανάγκη, αρμόζει)
μέλλει (= πρόκειται, είναι πιθανό, είναι ορισμένο)
ξεστι (= είναι δυνατό, επιτρέπεται, μπορεί)

ενώ τα περισσότερα προέρχονται από προσωπικά ρήματα, ενεργητικά ή παθητικά:
γγέλλεται
ρκε (= είναι αρκετό)
δοκε (= φαίνεται καλό, αποφασίζεται)
στι - νεστι - πάρεστι (= είναι δυνατό)
γχωρε (= επιτρέπεται)
νδέχεται
λέγεται
νομίζεται
μολογεται
πρέπει
προσήκει (= αρμόζει, ταιριάζει)
συμβαίνει
συμφέρει
φαίνεται

Ποιές είναι οι απρόσωπες εκφράσεις;

Απρόσωπες εκφράσεις είναι οι περιφράσεις που σχηματίζονται:

α) από το ρήμα στ και ένα αφηρημένο ουσιαστικό ή το ουδέτερο ενός επιθέτου ή μιας μετοχής:

γαθόν στι (= είναι καλό)
δηλόν στι (= δεν είναι φανερό)
ναγκαόν στι
νάγκη στ
θαυμαστόν στι
καλόν στι
κίνδυνός στι
λόγος στ (= λέγεται, υπάρχει φήμη
ξιόν στι (= αξίζει)
δεινόν έστι (= είναι φοβερό, παράλογο)
δέον στ (= πρέπει)
δέος στ (= υπάρχει φόβος)
δλόν στι
δίκαιόν στι
εκός στι (= είναι φυσικό)
νόμος στ
ῥᾴδιον στι (= είναι εύκολο)
σαφές στι
φανερόν έστι
χρήσιμόν στι
χαλεπόν στι (= είναι δύσκολο)
χρεών στι (= είναι αναγκαίο, μοιραίο) κ.ά.

β) από το ρήμα χει και ένα τροπικό επίρρημα:

ναγκαίως χει (= είναι αναγκαίο)
ρκούντως χει (= αρκεί)
δεινς χει (= είναι φοβερό)
ε χει (= είναι καλό)
κακς χει (= είναι κακό)
καλς χει (= είναι καλό, σωστό)
ρθς χει (= είναι σωστό, ορθό)
ῥᾳδίως χει (= είναι εύκολο) κ.ά.

Ποιο είναι το υποκείμενο των απρόσωπων ρημάτων ή των απρόσωπων εκφράσεων;

Το υποκείμενό τους μπορεί να είναι

α) άναρθρο απαρέμφατο
  • νομοθέτης πέδειξεν ος χρ δημηγορεν κα ος ο δε λέγειν ν τ δήμ
(= ο νομοθέτης όρισε ποιοι μπορούν να μιλούν και ποιοι δεν πρέπει να μιλούν στο δήμο)
Τα απρόσωπα ρήματα είναι το χρ και το δε· τα υποκείμενά τους είναι τα απαρέμφαταδημηγορεν και λέγειν.
  • μς προσήκει κα μείνονας κα προθυμοτέρους εναι. λλ μν κα θαρραλεωτέρους ννπρέπει εναι πρς τος πολεμίους.
(= ταιριάζει να είστε πολύ γενναιότεροι και προθυμότεροι. Μα τούτη τη φορά πρέπει να έχετε και μεγαλύτερη τόλμη απέναντι στους εχθρούς.)
Τα απρόσωπα ρήματα είναι το προσήκει  και το πρέπει· τα υποκείμενά τους είναι τα απαρέμφαταεναι και εναι
  • νάγκη στ μάχεσθαι
(= είναι αναγκαίο να πολεμήσουμε)
Η απρόσωπη έκφραση νάγκη στ έχει ως υποκείμενο το απαρέμφατο μάχεσθαι
  • ριστοκρατίαν μν ον καλς χει καλεν
(= είναι σωστό να ονομάσουμε αριστοκρατία)
Η απρόσωπη έκφραση καλς χει έχει ως υποκείμενο το απαρέμφατο καλεν

β) δευτερεύουσα πρόταση (ειδική, πλάγια ερωτηματική ή ενδοιαστική)
  • γγέλλεται τι βασιλες φίκετο
(= αναγγέλλεται ότι έφτασε ο βασιλιάς)
Το απρόσωπο ρήμα γγέλλεται έχει ως υποκείμενο την ειδική πρόταση τι βασιλες φίκετο
  • καλς χει τι σ μν φιλοσοφες
(= είναι καλό ότι φιλοσοφείς)
Η απρόσωπη έκφραση καλς χει έχει ως υποκείμενο την ειδική πρόταση τι σ μν φιλοσοφες
  • δηλόν στι ε βουλήσονται φίλοι εναι
(= είναι άγνωστο αν θέλουν να είναι φίλοι)
Η απρόσωπη έκφραση δηλόν στι έχει ως υποκείμενο την πλάγια ερωτηματική πρόταση ε βουλήσονται φίλοι εναι
  • Δέος στ μ παρακρουσθτε π τούτων
Η απρόσωπη έκφραση Δέος στ έχει ως υποκείμενο την ένδοιαστική πρόταση μ παρακρουσθτε π τούτων
Δοτική προσωπική: 

Αρκετά συχνά δίπλα στο απρόσωπο ρήμα ή στην απρόσωπη έκφραση υπάρχει ένας προσδιορισμός σε πτώση δοτική, που δηλώνει το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται το απρόσωπο ρήμα και ονομάζεται δοτική προσωπική.
  • δοξε σοι, υέ, σσαι τν πατέρα.
(= Γιε, είναι δυνατό σε σένα να σώσεις τον πατέρα)
Παρόμοια λειτουργία διακρίνουμε και στα ν.ε., όταν δίπλα σε μια απρόσωπη έκφραση υπάρχει για γενική, π.χ.
  • Μου είναι αδύνατο να σε καταλάβω
Παρατηρήσεις
α) Με ορισμένα απρόσωπα παθητικά ρήματα η δοτική είναι αντικείμενο
γγέλθη Περικλε τι τ Μέγαρα φέστηκε.
(= Αναγγέλθηκε στον Περικλή ότι τα Μέγαρα αποστάτησαν.)
β) Κάποια απρόσωπα ρήματα, όπως τα μέλει, μεταμέλει μέτεστι, μολογεται, παρασκεύασταισυντάσσονται με δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου
πειδ τος Κορινθίοις παρεσκεύαστο, πλεον π τν Κέρκυραν.
(= Αφού είχαν πια προετοιμαστεί οι Κορίνθιοι, έπλεαν εναντίον της Κέρκυρας).
back to top